Show simple item record

dc.contributor.authorBoström, Cecilia Therése
dc.date.accessioned2013-09-20T08:46:44Z
dc.date.available2013-09-20T08:46:44Z
dc.date.issued2013-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33989
dc.descriptionImage editing software offers unlimited possibilities to alter an image. Provided that digital innovation is not altogether positive, it is important to develop knowledge of its negative sides. This paper examines the use of digital image processing from a critical IS perspective. Through qualitative interviews with professional retouchers, the study provides a picture of their ethical relation to the software they use for retouching images in advertising. Though, it turns out that the customers who order the retouching holds responsibility for what is altered. Thus, retouchers see themselves as craftsmen working in the background. The industry generally lacks transparency, which can be argued causes problems due to the low awareness to what extent advertisements are retouched. This study also shows that there is a difference between how men and women are retouched, in the sense that images of women have higher demands. That creates a problem because women are more easily affected by advertising than men. Additionally, the study shows that men may get a distorted view of women through the exposure of retouched female bodies. This paper finally suggests that labeling images with the name of the retoucher will raise awareness and provide people an opportunity to reflect upon the images they see in advertising, as well as to make the industry more visible.sv
dc.description.abstractDigitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess negativa sidor. I denna uppsats studeras nyttjandet av digital bildbehandling ur ett kritiskt ISperspektiv. Genom kvalitativa intervjuer med professionella retuschörer ges en bild av deras etiska förhållande till de mjukvaror de arbetar med för att retuschera bilder i reklamsyfte. Det framkommer emellertid att ansvaret ligger hos de kunder som beställer retusch. Retuschörerna ser därför sig själva som hantverkare vilka arbetar i bakgrunden. Generellt lider branschen brist på transparens, vilket kan argumenteras vara ett problem eftersom medvetenheten av i vilken omfattning reklambilder retuscheras är låg. Studien visar även att det är skillnad på hur män och kvinnor retuscheras, i den bemärkelse att bilder av kvinnor har högre krav. Det skapar ett problem eftersom kvinnor lättare påverkas av reklam än vad män gör. Studien visar därtill att män kan få skeva uppfattningar av kvinnor genom exponeringen av retuscherade kvinnokroppar. Uppsatsen föreslår sammanfattningsvis att en märkning med retuschörers namn på bilder i reklam kan öka medvetenheten och ge både kvinnor som män en möjlighet att reflektera över bilders autenticitet, samtidigt som retuschbranschen görs mer synlig.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2013:024sv
dc.subjectretuschsv
dc.subjectretuschörsv
dc.subjectreklamsv
dc.subjectreklambildersv
dc.subjectbildmanipulationsv
dc.subjectkritisk IS-forskningsv
dc.subjectgenussv
dc.titleNär kameran inte räcker tillsv
dc.title.alternativeEn kritisk studie av retuschörers arbete med digitala bilder i reklamsv
dc.title.alternativeWhen the camera is not enoughsv
dc.title.alternativeA critical study of retouchers work with digital image manipulation in advertisingsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record