Effektivisering av inköpsprocessen i modeföretag via olika styrmetoder i interorganisatoriska relationer
Abstract
Bakgrund och problemformulering: Inköpsfunktionen har under de senaste åren fått en allt mer strategisk betydelse för organisationer. De strategiska inköpsbesluten blir därför allt viktigare och siktar mot att skapa effektiviseringar och kostnadsfördelar i processen. Ekonomistyrningstekniker som kan anpassas till företaget kan därför vara en mycket värdefull tillgång på en konkurrenskraftig marknad. Interorganisatoriska relationer i syfte till relationen mellan leverantör och det köpande företaget blir även mycket betydelsefull då de största kostnaderna har identifierats uppkomma hos underleverantörerna för ett producerande företag. Det finns dock en begränsad kunskap angående hur dessa ekonomistyrningstekniker hos interorganisatoriska relationer kan effektiviseras i inköpsprocessen hos ett producerande företag. Organisationer som inte använder sig utav dessa tekniker som hela tiden utvecklas kan gå miste om betydelsefulla konkurrensfördelar.
Syfte: Ta reda på hur kostnadseffektiviseringar i inköpsprocessen kan uppstå via olika typer av tekniker inom ekonomistyrning och interorganisatoriska relationer. Studien fokuserar på relationen mellan leverantörer och inköpande modeföretag, samt hur det köpande företaget kan effektivisera sin inköpsprocess.
Metod: Undersökningsmetoden utgörs av en fallstudie på modebranschen. Primärdata har samlats in via semi-strukturerade intervjuer med respondenter ifrån företagen J.Lindeberg, Whyred, KappAhl och Lindex. Sekundärdata har hämtats ifrån vetenskapliga artiklar och journaler samt litteratur. Intervjuerna utformades för att förstå hur företags ekonomistyrningstekniker inom interorganisatoriska relationer kan effektivisera deras inköpsprocess. Resultatet analyserades vidare och jämfördes med tidigare forskning inom området.
Resultat och slutsats: Studien visar på ett flera ekonomistyrningstekniker som påverkas av interorganisatoriska relationer har en mycket betydande roll för ett producerande modeföretags effektiviseringar och kostnadsfördelar. Studien visar på att det är viktigt att matcha rätt leverantör med rätt produkt och att se till att sprida sina risker för att kunna effektivisera sina inköpsprocesser maximalt. Det gäller att kunna balansera kreativitet och kontroll i ett modeföretag för att kunna lyckas på den konkurrenskraftiga marknaden. En stark relation till en leverantör kan hjälpa till att stärka ekonomistyrningsteknikerna, men det krävs även att ett företag lägger ner tid på rätt relation samt på att implementera anpassade tekniker till företaget som skapar kostnadseffektiviseringar på sikt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-09-12Author
Back, Victoria
Keywords
Ekonomistyrning, Interorganisatoriska relationer, Modebranschen, Supply Chain, Buying process, Management Control, Interorganizational Accounting, Bussiness relation
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
swe