Anknytning i förskolan - en intervjustudie av fyra pedagogers uttryckta föreställningar om barns anknytning, utveckling, lärande och språk
Abstract
Sammanfattning:
Examensarbetets övergripande syfte var att synliggöra hur tillfrågade pedagoger arbetar med och resonerar kring
anknytning. Ett delsyfte var även att få kunskaper om hur pedagogerna arbetar för att skapa en trygg anknytning
för barnen samt om det enligt dem finns något samband mellan barns anknytning, utveckling, lärande och språk.
Teorier som tillämpats i studien är anknytningsteorin samt ett sociokulturellt perspektiv. För att besvara syftet
användes fyra frågeställningar som berör pedagogernas uttryckta föreställningar gällande sitt arbetssätt med
inskolningar, hur de resonerar kring begreppet anknytning samt vilken betydelse de anser att anknytning och
språk har för barns utveckling och lärande. En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt
intervjuades fyra stycken pedagoger. Samtliga pedagoger är utbildade förskollärare och har en
yrkeslivserfarenhet från 4 månader till 41 år. I resultatet var de största skillnaderna som kunde uttydas i
pedagogernas svar kopplade till deras olika långa yrkeserfarenheter. Pedagogen som är nyutexaminerad var
ensam om att i ord koppla sin profession till teorier och perspektiv. Resultatet visar att samtliga pedagoger
belyser vikten av att alltid utgå från barnets behov för att främja barnets känsla av trygghet, i alla situationer.
Utifrån helheten av den kvalitativa studien ger samtliga pedagoger ett intryck av att de trivs på sin arbetsplats
och med sin professions uppdrag. En viktig utgångspunkt för att barns anknytningsbehov ska kunna tillgodoses
av pedagoger i förskolan är att kunskaper om barns tidiga utveckling och små barns anknytning behöver få ett
ansenligt utrymme inom lärarutbildningen, särskilt för dem som ska arbeta med de allra yngsta barnen. Även för
yrkesverksamma pedagoger bör kompetensutveckling om anknytningens betydelse för barns utveckling och
lärande vara ett stående inslag. Utan kunskaper om barns anknytningsprocesser finns risken att barns beteenden
misstolkas vilket kan medföra negativa konsekvenser för deras fortsatta utveckling och lärande. Därmed har
detta examensarbete relevans för läraryrket.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Söfelde, Shamalie
Keywords
Anknytning
förskola
barn
inskolning
trygghet
Language
sv