Dokumentation i förskolan. En kvalitativ studie om vad, hur och varför förskollärare dokumenterar.
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Dokumentationer är ett aktuellt ämne som lyfts fram som en viktig del i verksamheten i
diskussioner om förskolan och i koppling till den reviderade läroplanen. Men hur ser då detta
viktiga dokumentationsarbete ut i verksamheter? Vad dokumenterar pedagoger, hur
dokumenterar de och vad har de för syften med dokumentationerna? Syftet med studien är att
undersöka just vad, hur och varför pedagoger dokumenterar i förskolan. Området
dokumentation preciseras sedan genom frågor om barns lärande, barns delaktighet,
utvärdering och reflektion.
Huvudfråga
Vad, hur och varför dokumenterar pedagoger i sin verksamhet i förskolan?
Metod och material
Undersökningen har inspirerats av en fenomenografisk ansats och den teoretiska anknytning
vi utgår ifrån är det utvecklingspedagogiska perspektivet. Studiens resultat vilar på intervjuer
med åtta förskollärare på sju olika förskolor. Intervjuerna har spelats in, analyserats och
kategoriserats för att få fram ett resultat.
Resultat
Resultatet visar att pedagoger har många olika innehåll, metoder och syften för sina
dokumentationer. I resultatet redovisas dokumentationernas innehåll i kategorierna barns
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Raatikainen, Maria
Sövig, Jenny
Persson, Sofie
Keywords
Dokumentation
pedagogisk dokumentation
reflektio
Language
sv