Show simple item record

dc.contributor.authorEdberg, Staffansv
dc.contributor.authorIvarsson, Helenasv
dc.contributor.authorKristensson, Petersv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33810
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbete med ämnesintegration emellan gymnasiegemensamma ämnen och yrkesämnen på bygg- och anläggningsprogrammet vid en gymnasieskola. Studiens frågeställningar var: Hur beskrivs ämnesintegrerat arbete av lärarna? Vilka problem och möjligheter upplever lärarna med ämnesintegrerat arbete? Hur påverkar ämnesintegrationen eleven studiemässigt, enligt lärarna? Vårt intresse för ämnesintegrerat arbete kommer från att vi uppfattar att elever i yrkesförberedande utbildningar inte alltid förstår vikten av att besitta kunskaper i programgemensamma ämnen. För att studera området valde vi att intervjua yrkeslärare och ämneslärare om deras erfarenheter och upplevelser av arbete med ämnesintegration mellan programgemensamma ämnen och yrkesämnen. För oss har det varit viktigt att ta reda på om lärarna anser att eleverna har större chans att lyckas i olika ämnen när de arbetar med ämnesintegrerat arbetssätt än vid ämnesfokuserat arbetssätt. Vi valde att använda oss av kvalitativ metod med djupintervjuer. Intervjuerna bandades, transkriberades och analyserades. Ramfaktorsteori och didaktikbegreppet har används för att rama in studien och analysera resultatet Resultatet visade att lärarna generellt är mycket positiva till ämnesintegration som pedagogisk metod. Resultatet visade också att ämnesintegration är tidskrävande för lärare samt att arbetssättet ställer krav på god samarbetsförmåga. Det visade sig också att ämnesintegration är olika metoder som används ständigt av ett antal lärare. Några av lärarna anser att ramarna inte tillåter ämnesintegration i alla delar. Resultatet visade en oenighet gällande vilken grund ämnesintegration bör ta sin utgångspunkt i, yrkeslärarna menade att det måste ske med ett karaktärsperspektiv, här menade ämneslärarna att det går lika bra att ta sin utgångspunkt i ett gymnasiegemensamt ämne. Studien visar också att elever med svårigheter i skolan klarar uppgifterna bättre genom ämnesintegration.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectÄmnesintegrationsv
dc.subjectDidaktiksv
dc.subjectErfarenhetersv
dc.subjectYrkeslärsv
dc.titleÄmnesintegration, ett didaktiskt val?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record