Ungdomars inställningar till vegetarisk mat i skolan
Abstract
Syftet med studien var att identifiera inställningar till vegetarisk mat bland ungdomar. Genom studien vill vi även uppmärksamma hur elever ställer sig till att det serveras vegetarisk mat i skolan. Intresset väcktes efter att ha märkt problematik och stort motstånd kring vegetarisk mat i olika skolor efter våra verksamhetsförlagda utbildningar.
För att kunna arbeta med skolmaten ur ett hållbarhetsperspektiv med fokus på miljö och ekonomi behövs kunskap om vad ungdomar tycker om vegetarisk mat och även hur många dagar i veckan som de skulle kunna tänkas äta vegetarisk mat i skolan. Det kan vara av vinning för planering, inköp och miljömål vid arbete med skolmåltider.
Vi använde oss av en kvantitativ metod i form av enkäter som delades ut till 120 gymnasieelever på en gymnasieskola i centrala Göteborg. Resultatet gällande inställningar visar att en majoritet av respondenterna är medvetna om vilken påverkan våra matval har på exempelvis miljön och djurens levnadsvillkor. Vidare visar det sig att ungdomarna tycks ha en relativt låg kunskap om ämnet. Få visste vad vegetarisk mat innebär och innehåller. Respondenterna verkade dock medvetna om sin kunskapsnivå. Resultatet visar att det finns delade meningar om hur ofta det ska serveras vegetarisk mat i skolan. Det tycks dock innebära att de anser att det är bra att det serveras som en alternativ rätt. Om innebörden är att de gärna äter den vegetariska maten framgår inte i denna studie.
Av detta drar vi slutsatsen om att kunskapen kring vegetarisk mat bör öka bland flera av ungdomarna. De flesta är positiva till att det serveras vegetarisk mat i skolan. Detta kan vara något att arbeta med inom området skolmåltider.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-06-24Author
Fernqvist, Emma
Fritiofsson, Lisa
Keywords
ungdomar
skolmat
vegetarisk mat
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet
Vt 2013
Language
swe