GUPEA >
Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten >
Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-) >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik >

Pedagogik, plats och prestationer. En etnografisk studie om en skola i förorten


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/32876

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_32876_1.pdfKappa2783KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_32876_2.pdfSpikblad941KbAdobe PDF
View/Open

Print version of this publication can be ordered.
Price:
 212 kr. Costs for postage and packing, and in some cases MOMS (VAT), will be added.

Order this publication

Title: Pedagogik, plats och prestationer. En etnografisk studie om en skola i förorten
Authors: Schwartz, Anneli
E-mail: Anneli.Schwartz@hb.se
Issue Date: 15-Aug-2013
University: Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution: Department of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Parts of work: Text I Schwartz, A. (2010). Att "nollställa bakgrunder" för en effektiv skola. Utbildning och demokrati:Tidskrift för Didaktik och utbildningspolitik, 19 (1), 45-62.

Text II Schwartz, A. (2012). Pupil responses to a saviour pedagogy: An ethnograpic study. European Educational Research Journal 11(4). 601-608.

Text III Schwartz, A. (2014). The significance of place and pedagogy in an urban muliticultural school in Sweden. Education Inquiry. (accepterad för publicering)

Text IV Beach, D., Dovemark,M.,Schwartz, A., & Öhrn, E. (2013). Complexities and contradiction of educational inclusion: A meta-ethnographic analysis. Nordic Studies in Education, (4) (under tryckning)
Date of Defence: 2013-09-06
Disputation: Fredagen den 6 september 2013, klockan 13.00, M 404, Sandgärdet, Högskolan i Borås
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Gothenburg Studies in Education Sciences
nr 340
CUL- Forskarskolan i Utbildningsvetenskap
nr 26
Keywords: Pedagogik, respons, segregation, elever, etnografi, Bernstein
Abstract: Denna avhandling bygger på en etnografisk studie i en förortsskola som har valt en särskild pedagogisk modell för att hantera och genomföra sitt uppdrag. Detta i en tid som präglas av stark fokusering på elevprestationer och kriser i skolan. Den pedagogiska modell som skolan valt, tar sin utgångspunkt i Lorraine Monroes doktriner där ordning, tydligt ledarskap och höga förväntningar på eleverna är i fokus. Avhandlingens syfte är att analysera hur elever i två klasser vid en högstadieskola i en m... more
ISBN: 978-91-7346-759-9
URI: http://hdl.handle.net/2077/32876
Appears in Collections:Gothenburg Studies in Educational Sciences
Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

 

 

© Göteborgs universitet 2011