Show simple item record

dc.contributor.authorFalk, Emma
dc.contributor.authorStranne, Johanna
dc.date.accessioned2013-04-26T08:55:49Z
dc.date.available2013-04-26T08:55:49Z
dc.date.issued2013-04-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32788
dc.description.abstractBakgrund och problemformulering: Tillgång till information är en naturlig och nödvändig komponent för en väl fungerande ekonomistyrning inom företag. Sociala medier företräder en ny våg av informationsflöde i form av ostrukturerad data. Denna ökade mängd ostrukturerad data har kommit att ställa krav på hantering och analys av denna, vilket i sin tur förändrar förutsättningarna för ekonomistyrning inom företag. Företag som kan hantera information på ett effektivt sätt kan utveckla strategiska konkurrensfördelar. Dock finns det begränsad kunskap om hur information från ostrukturerad data kan och ska hanteras inom företag. Företag som inte anammar nya tekniker för att hantera och analysera stora mängder ostrukturerad data riskerar att gå miste om viktiga konkurrensfördelar. Syfte: Att identifiera, undersöka och analysera hur information från sociala medier påverkar entreprenörsföretags ekonomistyrning. Metod: Undersökningsmetoden utgörs av en avslöjande singel casestudie. Primärdata har samlats in genom semi-strukturerande intervjuer vid Nelly.com och sekundärdata har hämtats från vetenskapliga journaler, statistiska databaser samt interna företagsdokument. Intervjuerna utformades för att fånga hur information från sociala medier påverkar företagets ekonomistyrning och beslutsfattande. Vidare analyserades resultatet utifrån tidigare forskning innefattande områdena ekonomistyrning, sociala medier samt ett sammanställt ramverk för informationens påverkan på ekonomistyrning. Resultat och slutsats: Studien pekar på att information från sociala medier spelar en betydelsefull roll för företags ekonomistyrning. Information från sociala medier breddar företags beslutsunderlag vilket ger företag möjlighet att ta fler infallsvinklar i beaktande vid beslutsprocesser. Med hjälp av sociala medier tillhandahålls företag tidigare okänd information om likaså kunder som marknader, som vidare kan användas för att fatta strategiska beslut och i och med det frambringa nya dimensioner av konkurrensfördelar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-42Msv
dc.subjectSociala medier, Accounting Information System (AIS), Ekonomistyrning, Management Control, Management Control System, Management Control System Package, Ostrukturerad data, Big data.sv
dc.titleSociala Medier - en ny demension på ekonomistyrning? -En casestudie på ett svenskt entreprenörsföretagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record