Show simple item record

dc.contributor.authorLundberg, Joakim
dc.date.accessioned2013-02-25T08:17:43Z
dc.date.available2013-02-25T08:17:43Z
dc.date.issued2013-02-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32346
dc.description.abstractDetta är en studie som genom nio kvalitativa intervjuer undersökt om och hur Spotifys tjänster erbjuder människor nya sätt att lyssna, använda och få tag i musik legalt. Målgruppen har varit fokuserad till 22-26 år där informanterna fått berätta om deras lyssnarvanor och åtkomst av musik sett över en tioårsperiod. De har även svarat på vad de tycker om möjligheterna Spotify erbjuder och vad de tror om den framtida musikmarknaden. I studien presenteras även musikbranschen och vad som hänt med den under de senaste tio åren, samt hur illegal fildelning och nedladdning påverkat en bransch som varit stadig under många år. Resultatet av mitt material visar på att Spotify har gjort att folk laddar ner mindre musik. Den digitala musikförsäljningen har ökat och gått om den fysiska, där streamingalternativ som Spotify är det som drar in mest pengar till bolagen idag. Den framtida musikbranschen verkar bli mer och mer digitaliserad samtidigt som cd-försäljningen avtar, vilket både informanterna och siffrorna talar för. Spotify är de som är störst på marknaden just nu, men det är en marknad i ständig utveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSpotifysv
dc.subjectMusikbranschensv
dc.subjectNedladdningsv
dc.subjectFildelningsv
dc.subjectLyssnarvanorsv
dc.title”Musik strömmar som vatten ur kranen” En inblick i hur musiktjänsten Spotify skapar nya sätt att lyssna och få tag i musik legalt.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record