dc.contributor.author | Andersson, Anna | |
dc.contributor.author | Sundberg, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2013-01-11T08:49:20Z | |
dc.date.available | 2013-01-11T08:49:20Z | |
dc.date.issued | 2013-01-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31911 | |
dc.description.abstract | Följande studie syftar till att undersöka hur en organisation kan arbeta mot mål med ett
lösningsfokuserat förhållningssätt tillsammans med individuella målplaner och hur det
upplevs av ett antal anställda. Med arbeta mot mål avses en process i tre delar; att formulera,
genomföra och uppnå mål. Studien utförs på Abba Seafood som 2009 började arbeta med Appreciative
Inquiry (AI) i samband med ett förändringsarbete. AI utvecklades sedan till ett verktyg och
förhållningssätt inom organisationen. Abba Seafood införde även ett arbete med individuella
resultatrapporter i samband förändringsarbetet. Kombinationen av AI som förhållningssätt och
målplaner är ett mindre utforskat problemområde som intresserade oss och ledde fram till
frågeställningen; Hur upplever ett antal anställda på Abba Seafood att deras sätt att arbeta mot
mål påverkas av Appreciative Inquiry och individuella resultatrapporter?
De flesta organisationer har ett intresse av att nå sina mål. Ur personalvetarens perspektiv är det
av vikt att förstå faktorer som kan bidra till att anställda arbetar mot sina mål och att de
uppfylls. På en strategisk nivå speglar studien hur man kan koppla organisationens mål till
individers mål och belyser hur detta tillsammans med AI upplevs av anställda. AI kan ses som ett
förändringsverktyg men också som ett långvarigt förhållningssätt inom en organisation och bygger på
att fokusera på det positiva. Genom ett lösningsfokuserat förhållningssätt strävar man efter att
lyfta fram människors och organisationens styrkor och tittar på framgångsfaktorer istället
för att leta fel. AI utgår ifrån att det inom varje organisation finns en positiv kärna som kan
mobiliseras för att se och genomföra sådant som organisationen tidigare inte trodde gick. Studien
är av kvalitativ art och belyser anställdas upplevelser kring målarbete och AI. Som
undersökningsmetod i studien har semistrukturerade intervjuer genomförts vilket fångar upp
anställdas upplevelser kring ämnet.
Resultatet visar att AI i kombination med en utarbetad struktur för hur man arbetar mot mål,
upplevs generera ökat samarbete och ökad tydlighet inom organisationen, förutsatt att AI används i
ett växelspel. Det finns en uppfattning om att ett alltför starkt fokus på användandet av AI kan få
negativa konsekvenser och att AI bör användas på visst sätt för att få effekt. Denna uppsats bidrar
med perspektiv på hur man kan arbeta med individuella målplaner tillsammans med den
lösningsorienterade metoden AI. Studien ger en bild av hur organisationer kan arbeta
aktivt med att koppla organisationens övergripande mål till individers, i kombination med
att arbeta med AI och fokusera på styrkor, individers kapacitet och goda exempel inom
organisationen. Vår förhoppning är att studiens upptäckter bidrar till forskningen kring mål och
utvecklingsarbete samt kan inspirera organisationer och ledare som vill anta ett mer
lösningsorienterat arbetssätt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Appreciative Inquiry | sv |
dc.subject | Mål | sv |
dc.subject | Lärande organisation | sv |
dc.subject | Samarbete | sv |
dc.subject | Resultatrapporter | sv |
dc.title | Finn fem rätt – ett annorlunda arbetssätt - En studie om att arbeta mot mål med ett lösningsfokus | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |