-Memphis Minnie, vem är det?
Abstract
Syftet med studien har varit att belysa problematik kring jämställdhet i läromedel sett till genusaspekter som kön och etnicitet. Särskild uppmärksamhet har lagts vid hur kvinnor framställs i populärmusikhistoria. Huvudfrågan har varit att undersöka vilka kriterier man bör beakta när man skapar läromedel ur genusperspektiv. Jag har använt mig av explorativ metod vilken innebär att man samlar in material för att täcka kunskapsluckor på det valda området. En central del av undersökningen bestod i skapandet av läromedel.
Mitt resultat pekar på betydelsen av ett tvärvetenskapligt perspektiv för att en text ska vara jämställd. Då värderingar och strukturer ligger inbäddade i språket krävs det att man på olika sätt problematiserar frågor som rör normer och värderingar och inbjuder till dialog för att skapa medvetenhet och kunna förhindra att föreställningar om till exempel kön eller ett skapande av "vi" och "dem" kan passera och befästas obemärkt utan att ifrågasättas.
Slutsatsen är att det inte går att skapa ett fullständigt jämställt läromedel. Gestaltandet av verkligheten är alltid generaliserande och ett inkluderande av alla perspektiv innebär ett extremt stort och komplext arbete. Då värderingar ligger inmejslade i språket är det viktigt att genom dialog medvetandegöra elever om problem som rör fördomar, polarisering, föreställningar och normer samt ifrågasätta den det nuvarande dominerande perspektiv som grundar sig på den hegemoniska manligheten. Jag anser att denna studie är av stor vikt för min framtida roll som lärare då jag vill arbeta för en jämställd skola.
Collections
View/ Open
Date
2012-12-27Author
Birtic, Michaela
Keywords
läromedel
genus
populärmusikhistoria
kvinnliga artister
Language
swe