Pedagogen och leken i förskolan
Abstract
Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egen
delaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor.
Frågeställningar:
1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i leken?
. Vilka förhållningssätt har pedagoger när det gäller lekens betydelse i förskolan?
3. Vilka faktorer påverkar dessa förhållningssätt?
4. På vilket sätt definierar pedagogerna lek i förskolan?
Metod och material: Vi har valt att i denna studie använda oss av kvantitativa
enkätundersökningar. Varför vi valde denna metod berodde på att vi ville nå ut till ett så
brett urval som möjligt för att underlätta analysen av resultaten. Enkäterna lämnades efter
klartecken från rektorerna personligen av oss till de tre Reggio Emilia förskolor som vi
valt ut, allt som allt lämnades 57 enkäter ut. I analysen jämförde vi svaren från
pedagogerna, utifrån den Reggio Emilia filosofi som präglade förskolorna.
Resultat: Resultatet visar att pedagoger att önskan till deltagande i lek finns, men
möjligheten i verkligheten är få. Pedagogers varierande förhållningssätt skapar obalans i
synssättet till deltagande i leken och dess betydelse.
Betydelse för läraryrket: Genom denna studie vill vi belysa pedagogers förhållningssätt
kring sitt eget deltagande i lek. Detta deltagande speglar många aspekter hos pedagogen
såsom barnsyn, egna erfarenheter, kunskapen om lek som lärande, koppling till
styrdokumenten, lek som begrepp o.s.v. Därför är det väsentligt att belysa denna fråga, då
leken har, och skall ha, stor betydelse för förskolans verksamhet då barn lär genom lek.
Pedagogens vägledning, synsätt och reflektion kring lek som lärande är värt att analysera
och utveckla vidare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Mousapour, Maral
Sörlin Fransson, Anna
Language
sv