Show simple item record

dc.contributor.authorYman, Amandasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31587
dc.description.abstractI mitten av min utbildning 010 implementerades den reviderade läroplanen för förskolan. Denna kom att bli verksam år 011 och fick, i mina ögon, pedagoger och barnskötare att arbeta mer reflekterat och medvetet ute i verksamheten. Ett område vilket kom att förtydligas genom revidering var dokumentation och dess arbetssätt. Syftet med denna kvalitativa fallstudie är, med detta som grund, att undersöka behovet och arbetet med pedagogisk dokumentation ur olika perspektiv inom två förskolor samt två familjer inom dessa förskolor. Frågeställningar för att undersöka blev därefter; Hur ser behovet ut kring pedagogisk dokumentation inom verksamheterna? Vilket är personalens generella förhållningssätt och relation till pedagogisk dokumentation inom förskolorna? Vad innebär pedagogisk dokumentation för verksamheterna och barnen inom dem? Då uppsatsen kom att bli en kvalitativ fallstudie innebar detta att metoden för att undersöka syftet blev genom relativt strukturerade forskningsintervjuer. Sammanlagt blev det nio intervjuer med verksam personal och vårdnadshavare. Analysarbetet för dessa gjordes genom kvalitativa textanalyser. Detta för att kunna uppnå en djupare förståelse utan ett generaliserat svar. Resultatet av undersökningen innebar en djupare förståelse kring begreppet pedagogisk dokumentation i sig. Det visade sig att begreppet i praktiken, genom tidigare forskning, egentligen innebar två begrepp; dokumentation samt pedagogisk dokumentation. Läroplanens definition från 010 förvirrar dock genom att använda begreppen, i detta sammanhang, felaktigt. Undersökningen bevisade även att både dokumentationen samt den pedagogiska dokumentationen ofta var den konkreta grunden och beviset i relationen till barnens familjer. Dokumentationen visade sig även vara viktig hos barnen själva då de, genom denna, kunde få en förståelse för sitt eget lärande. Arbetssättet pedagogisk dokumentation visade sig därmed inte vara ett överarbetat arbetssätt men inte heller nödvändigt. Det verkade därmed överlag inbringa större möjligheter för verksamheten att utvecklas.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPedagogisk dokumentationsv
dc.subjectdokumentationsv
dc.subjectläroplansv
dc.titleBehovet och arbetet kring pedagogisk dokumentation – En kvalitativ fallstudie inom två förskolor.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record