Show simple item record

dc.contributor.authorSalomonsson, Lenasv
dc.contributor.authorGoffe, Hannasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31579
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att undersöka hur barn resonerar kring övergången mellan förskola och förskoleklass. De frågeställningar som ligger till grund för vår undersökning är följande: Hur resonerar barn kring förskoleklassens aktiviteter? Hur resonerar barn kring förskolans aktiviteter? Vilka erfarenheter har barn av övergången från förskola till förskoleklass? Undersökningen utgår från en kvalitativ metod i form av gruppintervju med barn. Gruppintervjuerna har varit av samtalskaraktär för att komma närmare barnens erfarenhetsvärldar. Under intervjuerna har barnen fått rita bilder som beskriver hur de ser på aktiviteterna i respektive verksamhet. Dessa bilder har använts som ett komplement till intervjuerna när resultaten har analyserats. Vi har besökt två skolor och intervjuat sammanlagt 1 barn, vilket har resulterat i fyra gruppintervjuer om tre barn i varje grupp. Intervjuerna har spelats in och transkriberats, därefter har barnens svar placerats in i lämpliga kategorier som svarar mot respektive frågeställning. Analysmetoden har till stor del utgått från Helena Ackesjös (011) studier, som också har varit inspirationskällan till vår undersökning. Hon har undersökt huruvida förskoleklassen fungerar som en bro mellan förskola och skola. Likaså vilar studien på ett utvecklingsekologiskt perspektiv som beskriver vikten av barnets omkringliggande miljöer. Stöd har också funnits i det sociokulturella perspektivet och flera av dess tillhörande begrepp. Resultatet visar att majoriteten av barnen som deltagit i undersökningen ser förskoleklassen som en verksamhet där de lekorienterade aktiviteter är centrala. Majoriteten av barnen uttrycker att leken bäst beskriver förskoleklassens verksamhet, men att den däremot inte är lika lekbetonad som förskolans verksamhet. Barnen beskriver att skillnaden mellan förskola och förskoleklass är att man i förskoleklassen arbetar mer med skolaktiviteter och då främst matematik, än vad man gör i förskola. Utifrån barnens erfarenheter om övergången från förskola till förskoleklass framkom att det mest väsentliga för barnen hade varit oro och var rädsla för att inte få några kompisar i den nya verksamheten. Det har gjorts flera studier på övergången mellan olika skolformer, men då främst ur pedagogers synvinkel. Därför blir det av intresse att undersöka frågan ur barns perspektiv, eftersom det är dem vi skapar verksamheten för.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectbarns perspektivsv
dc.title”Man saknar ju sina gamla kamrater lite och så...” -en kvalitativ intervjustudie om barns perspektiv på övergången mellan förskola och förskoleklasssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record