Inga förändringar är bra förändringar – en kvalitativ samtalsstudie av gymnasielärares attityder kring implementeringen av Lgy11 i religionskunskap på gymnasiet
Abstract
Syfte:
Det övergripande syftet med följande uppsats är att belysa problematiken kring implementering av
gymnasiereformen 011 med utgångspunkt i lärares attityder till styrdokumenten för religionsämnet på
gymnasiet.
Metod och material:
Datainsamlingen i föreliggande studie bygger på en kvalitativ metod där 6 gymnasielärare i religionskunskap på
gymnasiet i enskilda, semistrukturerade, intervjuer får chansen att ge sin syn på innehållet och utformningen av
de styrdokument som följer med Lgy 11 och hur det uppfattar att dessa har påverkat den egna praktiken.
Studiens respondenter får även möjlighet att ge sin syn på reformen i stort. Till grund för studien ligger de
slutsatser som dras i SOU (007:8 & 008:7) och tidigare forskning kring lärares attityder och reformarbete i
skolan, samt de större förändringar Skolverket framhåller i styrdokumenten för religionskunskap på gymnasiet i
Lgy11.
Resultat:
Resultatet av föreliggande studie visar att respondenternas attityder är mångfacetterade och skiftar beroende på
vilka aspekter av implementeringen av Lgy11 de uttalar sig om. Attityderna kan också skifta från person till
person. I denna uppsats identifieras tre olika typer av attitydkategorier bland respondenterna (paradigmatisk,
evolutionistisk och kumulativ) som alla medför såväl hinder som fördelar vid implementeringen av Lgy11.
Slutligen visar författarna på hur dessa attityders samspel med en rad andra faktorer har inflytande för
implementeringsprocessen.
Betydelse för läraryrket
Resultaten av föreliggande studie visar hur komplex och bräcklig implementeringen av en ny skolreform kan
vara och aktualiserar därigenom demokratiaspekten i styrningen av den svenska skolan. Vill vi att demokratiskt
fattade beslut ligga till grund för verksamheten på skolor runtom i Sverige är det av yttersta vikt att
uppmärksamhet ägnas åt de hinder och fallgropar som kantar implementeringen av dessa beslut. Annars är risken
att vi får en svensk skola där verksamhetens innehåll och utformning styrs av enskilda individer. Något som
skulle skaka om det svenska samhällets demokratiska fundament i grunden. Som blivande lärare är det således
av yttersta vikt att reflektera över hur man själv bör förhålla sig till beslut som rör skolan i allmänhet och Lgy11 i
synnerhet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lindgren, Johan
Hansson, Fredrik
Keywords
Attityd
implementering
gymnasieskola
religionsk
Language
sv