Show simple item record

dc.contributor.authorAronsson, Niklassv
dc.contributor.authorBäckman, Tomassv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31548
dc.description.abstractSammanfattning: Hösten 011 genomfördes en reform av Gymnasieskolan, Gy011. Med den kom ny struktur på och innehållsförändringar i matematikkurserna. Vårt syfte är att undersöka huruvida de förändringar som skett i matematikkurserna går att spåra till de undersökningar som görs av svenska elevers matematikkunskaper. Våra frågeställningar är då: Vilka förändringar har gjorts och vilket stöd finns för dessa i TIMSS Advanced 008 och PISA 009. För att besvara våra frågeställningar har vi redogjort för resultaten i nämnda undersökningar, samt gjort en kvalitativ textanalys av kursförändringarna genom att se på tidigare kursplaner och den nya ämnesplanen. Slutligen har vi relaterat kursförändringarna till undersökningarnas resultat. Vårt resultat var att kursförändringarna inom matematik i Gy011 har stöd i de omnämnda undersökningarna. Detta har relevans för läraryrket då det innebär att förändringarna kan ses som sanktionerade av ämnespedagogiska- och didaktiska faktorer vilket kan bidra till acceptans och stöd för reformen ur matematiklärares synpunkt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKursplansv
dc.subjectämnesplansv
dc.subjecttextanalyssv
dc.subjecttimss advanced 20sv
dc.titleReformerarad matematik, på rätta grunder?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record