Lärande för integration - En kvalitativ studie om att arbeta med nyanlända elever i förberedelseklass
Abstract
Syfte
Studiens syfte med detta examensarbete är att undersöka två skolor som arbetar med nyanlända elever, och undersöka och
intervjua pedagogernas om undervisning i relation till integration. Vad har de för förhållningssätt till integration i skolan och
vilka metoder arbetar de med? Vi kommer att titta på styrdokumenten kring detta ämne.
Vi har utgått från dessa frågeställningar:
Hur ser pedagogerna på sin undervisning för de nyanlända?
Vilka metoder använder du som pedagog för elevernas integration?
Vad finns det för möjligheter eller hinder för integration för dessa elever?
Metod
Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer med sex pedagoger som är verksamma i förberedelseklasser. Samt av tre
deltagande observationer.
Resultat
Resultatet visade att det svenska språket har en stor betydelse för de nyanlända elevernas utveckling, lärande och integration.
Samtliga pedagoger framhåller modersmålets betydelse i undervisningen för den nyanlända elevens kunskapsutveckling, en
annan aspekt som visade sig under observationerna var att gruppsamspelet spelar en stor roll i lärandets utveckling. Det
sociokulturella perspektivet är grunden till undervisningen. Alla intervjuade pedagoger i denna studie anser att kultur och språk
hänger ihop och alla värderade de sambandet mellan språk och kultur. De anser att modersmålslärare måste ha goda kunskaper
i svenska språket och om det svenska samhället för att kunna hjälpa eleven med språket, ämnens kunskap och integrering.
Pedagogernas uppgift är att hjälpa de nyanlända eleverna att komma in i det svenska samhället och de påpekar på vikten av att
skriva in eleverna i en FBK samtidigt som en ordinarie klass för att underlätta elevernas integrering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lefalk, Mariana
Ahmed, Tuba
Keywords
nyanlända
förberedelseklass
pedagog
integration
Language
sv