Show simple item record

dc.contributor.authorKarlberg, Johansv
dc.contributor.authorJensen, Jessicasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:49Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:49Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31508
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras genom frågeställningarna; hur definieras formativ bedömning och vad ingår i en formativ bedömningspraktik? Med hjälp av en kvalitativ textanalys har Skolverkets stödmaterial gällande bedömning studerats. I dessa framkom det att formativ bedömning i grund och botten består av fem nyckelstrategier som syftar till att besvara var eleven befinner sig, vart eleven ska och hur eleven ska nå målet. Denna information ska sedan användas som återkoppling för att forma läroprocessen. Formativ bedömning är enligt Skolverket sådan bedömning som används för att stödja elevens lärande och utveckla lärarens undervisning. Analysen relateras därför till ett teoretiskt perspektiv på lärande. Den definition som Skolverket ger är vid och ger ingen information om vem som ska utföra denna bedömning, hur ofta den ska genomföras, hur den ska göras och på vilket sätt den ska användas för att främja lärande. I en vidare läsning av materialet framgår dock att kamratbedömning, självbedömning med flera kan vara exempel på formativ bedömning. Formativ bedömning innebär en ny syn på bedömning och kommer möjligen kräva en omfattande förändring av många yrkesverksamma lärares praktik. Formativ bedömning är något som lärare ska använda sig av och en förståelse av begreppet är därför av största vikt för läraryrket.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectformativ bedömningsv
dc.subjectbedömning för lärandesv
dc.subjectlärandesv
dc.titleFormativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record