Att vara yrkesarbetande lärare och distansstudent-utmaningar i att kombinera läraryrket med parallella distansstudier
Being a working teacher and distance student-Challenges in combining teaching with parallel distance learning
Abstract
Denna undersökning gjordes med två enkäter vid Göteborgs Universitet i Lärarlyftet II. Det var 16 svar på studentenkäter och 4 svar till lärarenkäter. Undersökningen genomlyser vilka svårigheter och utmaningar det finns för vuxna lärare som studerar på distans vid sidan av sitt arbete. I studien användes konstruktivt perspektiv. Först undersöks hur skolan som institution har vuxit fram och hur teknologi och internet har påverkat nya lärandemiljöers uppkomst. Riksdagen har fattat beslut om en ny skollag. Det kräver att lärarna behöver skaffa behörighet i flera ämnen och därför studerar lärarna på distans vid sidan av sina lärartjänster. Högskoleverkets undersökning visade eventuellt problembild inom distansutbildningen. I kapitel två behandlas teori om lärandet. Sedan presenteras konstruktivism som grund för analysen samt konceptuell modell, vilken sedan användes när man tittade på resultatet av enkäter. Metoden var kvantitativ som närmar sig kvalitativa metoder genom öppna frågor i enkäter. Sammanfattning av resultaten var följande. Svårigheter och utmaningar för några av studenter var att veta vad som krävdes, arbetsbörda, tidbrist/tidpress, tidsramar, geografisk avstånd till träffar, delvis förståelse av kursmaterial, för några engelsk litteratur och grammatik, varierande förkunskaper, organisering av studier, delvis tekniska svårigheter, delvis svårt med grupparbeten, inte van att studera på distans, känslor av att vara isolerad och ensam och svårt att koordinera familjeliv/fritid/studier, delvis ekonomi. Önskemål från studenters sida var introduktionskurs om vad som förväntas av en, praktisk och teoretisk genomgång. Man önskade att innehåll, uppgifter skulle vara mer verklighetsanpassade. Tänkvärda saker var bedömning, kontinuerlig återkoppling, tydliggörande av framsteg, kommunikation och samarbete. Mer individuellt stöd och stöd för organisering av studier. Hjälp behövs i självständiga studier för många var ovana att studera på distans och kände sig något isolerade och ensamma. Man kan också göra informationen tydligare samt öka tekniskt stöd till distansstudenter. Denna undersökning ger inte helhetsbilden av denna grupp för materialet är begränsad och man behöver komplettera denna undersökning med en ny undersökning när höstens (HT 2012) kurser har genomförts.
Degree
Master theses
Date
2012-11-22Author
Angeria, Arja Hannele
Keywords
Utbildning
Lärande
Distanskurser
Kompetensutveckling
Samhällsutveckling
Vuxenutbildning
Livslångt lärande
e-Learning
Series/Report no.
2012
007
Language
swe