Hälsobegreppet inom ämnet Idrott och Hälsa
en kvalitativ studie om hälsobegreppets utveckling i kursplanerna från Lgr 62 till Lgr 11
Abstract
Vårt syfte med denna studie har varit att undersöka huruvida begreppet hälsa kommer till uttryck i kursplaner för
ämnet idrott och hälsa från 1962- 2011. Vår erfarenhet är att begreppet är diffust och svårtolkat samt att det inte
finns någon enhetlig syn på begreppet. Begreppet är inte konkret framskrivet vilket gör att det heller inte framgår
hur man ska undervisa om hälsa i ämnet idrott och hälsa. Mot denna bakgrund ville vi studera hur begreppet
hälsa kommer till uttryck, förändrats och utvecklats över tid utifrån följande frågeställningar:
1. Hur kommer begreppet hälsa till uttryck i läroplanerna från Lgr 62 till Lgr 11?
2. Hur och på vilket sätt har hälsoperspektivet förändrats i läroplanerna?
3. Om och hur hälsoperspektivet i samhället påverkar läroplanernas innehåll?
Metoden vi har använt oss av är kvalitativ textanalys och urvalet av material har varit läroplaner med tillhörande
kursplaner från 1962 fram till 2011. Källmaterialet, tidigare forskning och rapporter har vi jämfört, tolkat och
analyserat med hjälp av våra frågeställningar i vår studie.
Studien visar att begreppet hälsa har gått från att vara relaterat till kroppens hygien till ett mer bredare begrepp
som är kopplat till livsstil och allt större ansvar för den egna individen att ta ansvar för sin hälsa. Det visade sig
även att tolkningsutrymmet av begreppet hälsa är stort och litteraturen vi studerat visar på att verksamma lärare i
ämnet önskar mer konkreta tips på hur man kan undervisa utifrån hälsoperspektivet. Dessutom har ämnet idrott
och hälsa fått mindre undervisningstid trots att hälsa och fysisk aktivitet fått större utrymme i läroplaner och
kursplaner.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-23Author
Hallgren, Camilla
Johansson, Fredrik
Keywords
Hälsa
Ämnet Idrott och hälsa
Kursplan
Läroplan
Hälsoperspektiv
Series/Report no.
Lärarprogrammet i idrott och hälsa IDG350
VT 2012
Language
swe