Utbildningar i Ekonomistyrning
Ett utbudsperspektiv - Vad ingår i kurspresentationerna?
Abstract
Bakgrund: Controllerns arbete har förändrats. Controllerns uppgift har gått från att leverera
redovisningsinformation till att i dag ha en alltmer deltagande och central roll på ledningsnivå.
Controllern bör i dag ses som en naturlig del i företagets strategiska beslutsfattande. Utvecklingen
av informationsteknologin har underlättat controllerns arbete och sägs vara en viktig
faktor till förändringen av controllerns roll. Vår magisterkurs i strategisk och operativ ekonomistyrning
har visat på att det finns en stor marknad för att tillhandahålla olika ekonomistyrningsmodeller
samt att ekonomistyrningen är i ständig förändring, det går mode i styrningen.
Företeelsen att innovationer sprids som moden har studerats av ett flertal forskare.
Den spridningskanal vi kommer att fokusera på är utbildningsinstitut.
Problem: Hur presenterar de olika utbildningsaktörerna sina utbildningar för potentiella kursdeltagare,
med avseende på ämnesområden, controllerns ”nya” roll samt innovationer inom
ekonomistyrningsområdet?
Syfte: Syftet med vår studie är att kartlägga och göra en jämförelse av hur olika utbildningar i
ekonomistyrning presenteras. I syftet ingår att se vilka ämnesområden och innovationer som
tas upp i kurspresentationerna. Utöver detta syftar uppsatsen till att undersöka om utbildningarna
har anpassat sig till den ”nya” controllerrollen samt vilken spridning de olika innovationerna
fått hos de olika aktörerna.
Metod: Vi har valt att söka efter olika utbildningar i Ekonomistyrning på Internet. Vi valde
att inkludera såväl akademiska utbildningar som utbildningar som ges utanför högskola/universitet
för att kunna täcka in så många utbildningar som möjligt. För att utröna frekvensen av
de kriterier vi satte upp valde vi att titta på utbildningsaktörernas webbaserade presentationsmaterial,
vilket innebar kursplaner för högskola/universitet och kursbeskrivningar för övriga
aktörer.
Resultat och slutsats: I vår studie kom vi fram till att budgetering samt strategisk planering
och affärsutveckling är de vanligast förekommande ämnesområdena samt att internprissättning
är det minst förekommande. Vad gäller den ”nya” controllerrollen ser vi tecken på en
viss anpassning. Vidare kom vi fram till att ABC/ABM och BSC är de mest spridda innovationerna,
medan TQM inte förekommer alls.
Förslag till fortsatta studier: Vi anser att det skulle vara intressant att göra en mer djupgående
granskning av någon av de olika utbildningstyperna (högskola/universitet, MBA, fristående
aktörer) exempelvis genom intervjuer med kursansvariga. Man skulle även kunna intervjua
personer som nyligen genomgått någon av utbildningarna och som i dag arbetar med ekonomistyrning.
Vad tyckte de om utbildningen, vad saknades, förslag på förändringar etc., avseende
ämnesområden och innovationer inom ekonomistyrning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-02-14Author
Lans, Helena
Karlsson, Sara
Series/Report no.
Ekonomistyrning
06-07-54M
Language
swe