Lgr 11
Idrott och hälsa lärares uppfattningar om den nya läroplanen
Abstract
Denna uppsats är en studie i syfte att undersöka om Lgr11 kan innebära förändringar för
lärare. Hur lärare förhåller sig till begrepp som hälsa och fysisk hälsa? Om det finns en klar
definition av vad fysisk hälsa är? Samt vad lärare anser om att Lgr11 betonar fysisk hälsa och
fysiska förmågor?
Vi vill via läroplansteoretisk utgångspunkt på transformeringsplanet se på hur lärarna tolkar
läroplanerna, för att få en uppfattning om hur lärarna inom idrott och hälsa förhåller sig till sitt
yrkes stadgar. Då vår studie fokuserar på idrottslärares uppfattningar om den nya läroplanen
(Lgr11), ville vi få fram fördjupad och unik information hos dessa lärare. Vi valde därav en
kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer.
Det som framkom i vår studie var att lärarna hade en positiv syn på Lgr11 och dess
utformning, vilket är i motsats mot vad vi sett i tidigare forskning. Lärarnas positiva syn
grundas i att de ser Lgr11 som mer konkret med en tydligare struktur än tidigare läroplan.
Man kan uttyda att lärarna i många fall förstärker sin positiva bild av Lgr11 genom att även
kritisera samma aspekter i förhållande till tidigare läroplan Lpo94. Att Lgr 11 framhäver en
starkare betoning mot fysisk hälsa och fysiska förmågor inom ämnet idrott och hälsa är
lärarna positiva till och tros bero på att ungdomar rör på sig mindre.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-23Author
Maletic, Ante
Strömbäck, Joakim
Keywords
fysisk hälsa
hälsa
idrott och hälsa
Lgr11
Series/Report no.
Lärarprogrammet i idrott och hälsa IDG350
VT 2012
Language
swe