Show simple item record

dc.contributor.authorLövenby, Marie
dc.date.accessioned2012-09-26T10:21:59Z
dc.date.available2012-09-26T10:21:59Z
dc.date.issued2012-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30429
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers i förskolan och förskoleklass erfarenheter när det gäller övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd. Teori: Som teoretisk utgångspunkt har jag valt fenomenologisk hermeneutik. Hermeneutiken handlar om hur de erfarenheter som uppkommer i mötet med en annan person samlas in, utvärderas och tolkas och för att inte dra godtyckliga slutsatser måste dessa tolkningar undersöka för att få belägg för dem. Metod: Studien bygger på kvalitativ gruppintervju av pedagoger i två olika förskolor och motsvarande förskoleklasser om deras erfarenheter hur det fungerar med övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd. Formen på intervjun är halvstrukturerad, vilket enligt Kvale (1997) innebär att den innehåller ett antal teman med relevanta frågor. Resultat: Undersökningen visar att det förekommer samarbete och överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass i alla intervjugrupper. Det ser olika ut på de olika förskolorna hur överlämningssamtalen fungerar. På ett ställe är det överlämningssamtal om alla barn och på ett annat ställe endast om barn i särskilda behov, men gemensamt att föräldrarna måste ha godkänt informationen. En del föräldrar vill av olika anledningar inte att information ska vidarebefordras. Pedagogerna trodde inte att de kunde lämna över information om de inte hade föräldrars medgivande, vilket de inte alltid fick. Vid övergången för barn från förskola till förskoleklass är överlämningsdokumenten ett problem. Det fanns olika uppfattningar bland pedagogerna på vilken grunder överlämningsdokumenten skrevs och om de var till nytta. De saknar ofta den information förskoleklasslärarna vill ha och behöver för att bemöta barnen på ett bra sätt, vilket enligt pedagogerna till stor del beror på sekretessen. Pedagogerna i studie var eniga om att det är lättare att få resurs om barnet har en diagnos, är under utredning och/eller om specialpedagog, psykolog eller annan person är inkopplat på barnet. Det förkom en stor oro bland pedagogerna när det gällde barn i gråzonen. Samtliga intervjugrupper har en handlingsplan för överlämnandet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-08 SPP600sv
dc.titleHur sker övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd? En studie av pedagogers erfarenheter i förskolan och förskoleklasssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record