Det uttryck som man vill förmedla- En kvalitativ undersökning kring musikalisk interpretation
Abstract
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur piano- och sångpedagoger förstår begreppet interpretation,
samt hur de talar om interpretation i relation till elevers lärande. Detta har vi undersökt utifrån tre huvudfrågor:
Hur talar piano- och sångpedagoger kring begreppet interpretation i relation till sin instrumentalundervisning?
Hur ser piano- och sångpedagogers arbete med interpretation ut?
Hur ser piano- och sångpedagogerna på interpretationens betydelse för elevers lärande?
Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med tre piano- och tre sångpedagoger som alla jobbar
vid gymnasiets estetiska program. Den teoretiska ansatsen för uppsatsen är det sociokulturella perspektivet.
Resultatet visar att interpretation ses utifrån två olika perspektiv; det reproduktiva och det explorativa. Det finns
en skillnad i sättet att undervisa i interpretation mellan de olika instrumentgrupperna. När det kommer till sång
finns en given text att jobba med, vilket underlättar interpretationsarbetet. Samma förutsättningar finns inte i
piano, utan där krävs en större erfarenhet av musiken om man ska kunna se notbild eller ackord som en
motsvarighet till sångarens text. Det framkommer att interpretation används för att underlätta andra moment så
som exempelvis teknik. Resultatet visar också att interpretation har en betydande roll för elevers utveckling,
både personlig och musikalisk.
I och med denna undersökning har vi blivit medvetna om de positiva effekter och även de svårigheter som kan
finnas kring interpretationens roll i piano- och sångundervisningen. Vi har också fått större insikt i varandras
ämnesinriktningar vilket berikat oss som pedagoger.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Johansson, Marina
Keywords
Interpretation
sång
piano
sociokulturell ansats
Language
sv