SÖKANDET EFTER ÄKTHET – en undersökning om hur musikpedagoger tänker och arbetar med personligt uttryck
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vårt arbete är att problematisera och belysa begreppet personligt uttryck i musicerande utifrån
musikpedagogers perspektiv inom sång.
De huvudfrågeställningar vi har är:
•Hur beskriver pedagoger ’personligt uttryck’?
•Hur kan man som pedagog arbeta med att stimulera/gynna elevers förmåga till personligt uttryck?
•Vad finns det för hinder/faktorer som kan missgynna ett personligt uttryck och hur kan man som
pedagog jobba för att undanröja dem?
I sökandet på svar intervjuade vi fyra pedagoger som alla har koppling till musikaliskt uttryck och sång. Vi
använde oss av frågor som innefattade respondenternas personliga upplevelse kring musikalisk kommunikation
och sitt personliga uttryck samt hur de förhåller sig till begreppet i sitt arbete som pedagoger.
Undersökningen visar att begreppet personligt uttryck verkar vara ett svårdefinierat begrepp då det rymmer en
subjektivitet där endast utövaren har det sanna svaret. Som pedagog kan man endast uppfatta, inte fastställa, ett
personligt uttryck och det är utifrån dessa premisser man arbetar med eleven. Målet är att eleven ska få tillgång
till sina personliga förmågor både fysiskt, psykiskt och emotionellt. Respondenterna verkar eniga om att det är
egna erfarenheter och en persons unika fysiska förutsättningar som tillsammans bildar det personliga. För att
gynna det personliga uttrycket måste man som pedagog möta eleven utifrån dennes unika sätt att vara och många
gånger arbeta med eventuella hinder så som nervositet, negativa tankar och bristande teknik.
Vi hoppas att detta arbete ska ge ytterligare klarhet kring begreppet personligt uttryck inom sång så att andra kan
inspireras och dra lärdom av vår studie. Då begreppet även ligger till grund för betygsbedömning på gymnasial
nivå anser vi det viktigt att kunna förhålla sig till det på ett så adekvat vis som möjligt. Detta anser vi är möjligt
genom att ha ett brett perspektiv på innebörden av begreppet personligt uttryck. Vi anser att begreppet rymmer
många infallsvinklar som skulle kunna ligga till grund för vidare forskning kring ämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Riise, Carolina
Solymar, Sara
Keywords
personligt uttryck
sång
pedagog
autenticitet
h
Language
sv