Show simple item record

dc.contributor.authorLidén, Josefinsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29967
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med min undersökning är att synliggöra och problematisera hur eleven upplever pianot som medierande redskap i sångundervisningen. Detta har gjorts genom en huvudfråga: Hur upplever eleven pianot som medierande redskap i sångundervisningen? Min teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet och de centrala begreppen; Medierande redskap och (Musikalisk) Kommunikation. Undersökningen har genomförts på en gymnasieskola, estetiska programmet, genom kvalitativa intervjuer av sex elever i årskurs 3, slumpmässigt valda från tre sångpedagoger. Två elever från varje pedagog, med olika pianokompetens, intervjuades i syfte att se eventuella skillnader i respondenternas svar. Det utkristalliserades ett antal teman i resultatdelen som sedan diskuterats i relation till teorin. Resultatet visar att pedagogens pianokompetens spelar en stor roll i huruvida pianot som medierande redskap främjar elevens sångliga lärande i sångundervisningen. Pianot som fysiskt redskap verkar vara fullt tillräckligt i sig självt i en praktisk funktion där pianot är ett stöd för elevens lärande vid uppvärmningar, skalövningar och instudering av nya sånger. Pedagogens intellektuella redskap är avgörande för vad eleverna lär sig och vilket fokus eleven får i sitt sångtekniska och uttrycksmässiga lärande av pedagogen. Kommunikationen och samspelet knyter samman de fysiska och intellektuella redskapen och verkar också vara nyckeln till lärandet i det musikaliska uttrycket. Sett ur ett sociokulturellt perspektiv sker lärande konstant genom användningen av och med olika fysiska och intellektuella redskap i kommunikation och interaktion mellan olika människor. Eftersom pianot är ett av sångundervisningens medierande redskap och min undersökning indikerar att pedagogens pianokompetens påverkar elevens lärande i sång, är denna undersökning högst relevant för blivande och verksamma sångpedagoger.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPianot som medierande redskapsv
dc.subjectsångundervisningsv
dc.subjectmsv
dc.title”Man behöver ju inte spela fantastiskt men – kunna kompa” - Pianot som medierande redskap i sångundervisningen ur ett elevperspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record