• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungas konsumtion. Textanalys med övningsförslag för hem- och konsumentkunskap

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att få en tydligare bild av ungdomars ekonomiska verklighet för att kunna anpassa undervisningen i hem- och konsumentkunskap. I en rapport från myndigheten för skolutveckling framkommer det att många ungdomar har brister i konsumentkunskap. Även i en rapport från kronofogden visar det sig att många unga hamnar i kronofogdens register av orsaker som till stor del grundar sig på överkonsumtion och fel prioriteringar i konsumtionen. Huvudfrågorna i uppsatsen är följande -Hur ser ungas ekonomi ut? -Hur ser ungdomars konsumtion ut? -Vilka faktorer i dagens konsumtionssamhälle påverkar ungdomars konsumtion? Studien är en textanalys där åtta olika rapporter analyserats för att svara på frågorna. En textanalys valdes för att få en bredare bild av ungdomars konsumtion. Resultatet visar att unga får pengar att konsumera för i tidig ålder, oftast från föräldrar och släktingar. Ålder, klass och kön har stor betydelse för ungas konsumtion. Unga har svårt att hushålla med de medel de får, detta verkar inte så viktigt eftersom många lätt kan få mer medel att konsumera för. Konsumtion är nästan uteslutande förknippat med nöjen och fritidsaktiviteter. Föräldrar och vänner har stor påverkan på vad unga konsumerar, även reklam och märken så kallade ”brands” påverkar vad unga konsumerar. Det framgår att det är viktigare att konsumera saker för att känna tillhörighet och gemenskap än att konsumera för en hållbar miljö och för etiska värden. Som lärare är det viktigt att förankra lektionerna i elevers verklighet för att skapa en djupare förståelse. Denna uppsats är en fördjupning i ämnet hem- och konsumentkunskap med fokus på ungas konsumtion och påverkan på ungas konsumtion. Uppsatsen kan även ses som ett hjälpmedel till utvecklandet av undervisningen i hem- och konsumentkunskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29945
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29945_1.pdf (270.6Kb)
Date
2012
Author
Abbestam, Kathrin
Keywords
Ungdomar
påverkan
barn
tonåringar
ekonomi
kon
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV