Lärares legitimitet inom ämnet idrott och hälsa
Abstract
Studien syftar till att undersöka idrott och hälsa ämnets legitimitet och även lärare som
undervisar i ämnets status. Vi frågar oss om vad lärare har för syn på ämnet och hur ämnets
status ser ut idag i jämförelse med när de intervjuade lärarna gick i skolan. Vi har använt oss
av kvalitativ undersökningsmetod med semistrukturerade intervjuer. För att undersöka syftet
valde vi att intervjua sju lärare, det för att ta reda på vad lärarna tycker och tänker om ämnet
idrott och hälsa. Lärarna som deltog i studien intervjuades med bandspelare som hjälpmedel
för att underlätta transkriberingen. Intervjumomenten ägde rum på två olika skolor i
Göteborgsområdet.
I resultatet framgick att lärarna i vår studie upplevde att statusen i ämnet idrott och hälsa har
gått ner de senaste åren. De intervjuade lärarna var också eniga om att idrott och hälsa ämnet
påverkar de mer teoretiska ämnena i skolan positivt. Koncentrationsförmågan framhäver
lärarna i studien påverkas positivt av ämnet idrott och hälsa, det i de mer teoretiska ämnena.
Dock kan det inte styrkas i någon teori, medan det finns forskning på att prestationerna i de
mer teoretiska ämnena ökar i samband med utökad fysisk aktivitet. Utifrån studiens resultat
vill vi belysa för skolor och lärare att ämnet idrott och hälsa har en positiv påverkan inom
skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Larsson, Emelie
Nilsson, Joakim
Keywords
Hälsa
idrott och hälsa
lärare
status
legitimit
Language
sv