Att motivera mera
Abstract
Sammanfattning
Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som motiverar elever till att delta på
idrottslektionerna. Studien har sin grund i den så kallade Self – determination theory (SDT)
som hävdar betydelsen av att de tre grundläggande psykologiska behoven; kompetens,
autonomi och tillhörighet uppfylls för att människor ska uppnå en inre motivation. Den inre
motivationen innebär att man gör något för sin egen skull snarare än på grund av yttre
påtryckningar. Därför var huvudsyftet med studien att se hur just behoven hänger ihop med
vilken motivationstyp eleverna besatt och sedan se om det fanns några könsskillnader som
påverkade motivationen. I studien diskuteras även hur man som lärare bör arbeta för att
underlätta för eleverna att uppnå den inre motivationen. För att få fram ett resultat har enkäter
använts. Dessa enkäter är framtagna av tidigare forskare och anpassade för att mäta de
faktorer som ligger till grund för SDT. 5 klasser i årskurs nio och årskurs ett på gymnasiet har
undersökts, totalt 107 elever. Resultatet visade att det finns en viss koppling mellan
behovstillfredsställelsen och var på motivationskontinuumet eleverna befinner sig, men att
den inte var lika stark som tidigare studier visat. Vissa könsskillnader hittades också i
undersökningen. Den didaktiska konsekvensen som går att ta med sig från denna studie är att
skolan i allmänhet bör arbeta med att stärka den inre motivationen hos eleverna och därmed
ställa om från det belöningssystem som nu existerar i form av betyg. Forskare hävdar att
elever som drivs av en inre motivation har större möjlighet att bygga kunskap som går på
djupet. För att främja den inre motivationen måste man även arbeta med främjandet av de tre
ovan nämnda psykologiska behoven.
Degree
Student essay