Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Malinsv
dc.contributor.authorChristiansson, Susannesv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29933
dc.description.abstractSammanfattning Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare och naturskolepedagoger har vi fått svar på våra frågeställningar. -Hur resonerar pedagogerna kring matematikundervisning i utomhusmiljön? -Vilka artefakter i utomhusmiljön anser pedagogerna vara användbara för elevers lärande i matematikundervisningen? Resultatet av studien visar att pedagoger anser att det finns många fördelar med utomhuspedagogik men att det inte finns många nackdelar. Fördelarna är att det är ett annat sätt att lära, med en varierande undervisning där miljön är tillåtande. Det kan motivera elever och är även ett sätt att konkretisera samt kopplar samman teori och praktik. Nackdelar som nämns är att det finns många orosmoment utomhus, att det kan bli otydligt vad som ska läras samt att det kräver resurser. Pedagogerna nämnde flera artefakter i utomhusmiljön. Av de fysiska artefakterna nämns miljön, redskap som finns i naturen och redskap man tar med sig ut. Pedagogerna nämner även intellektuella artefakter såsom att alla sinnen får medverka genom förstahandsupplevelser samt att kommunikationen är ett viktigt redskap för lärande. Studien har gett oss en nyanserad bild av utomhuspedagogiken, vilket är viktigt att ha som lärare. Det är ett kompletterande arbetssätt som kan användas för att skapa variation och meningsfullhet men kräver ett kritiskt förhållningssätt. Det är även viktigt att vara medveten om vilka redskap som för lärandet framåt, och på vilket sätt de används för att skapa meningsfulla lärandesituationer.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectartefaktsv
dc.subjectutomhusmiljsv
dc.titleMatematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljönsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record