Läxläsning i skolan - en kvalitativ studie av hur läxläsning i skolan kan se ut i dagsläget och vilka faktorer som kan förbättra den i framtiden
Abstract
Sammanfattning: Läxläsning i skolan är en verksamhet som dykt upp lite då och då under de senaste 30 åren i
skolans värld. Pedagoger har genom denna verksamhet försökt ge elever stöd och hjälp för att förbättra
studieresultaten. Av det som jag läst om läxläsning i skolan framgick det klart och tydligt att det är en
verksamhet som många elever och föräldrar efterlyser och vill ha. Syftet med denna undersökning var att
kartlägga hur verksamheten fungerade på fyra olika skolor i Göteborg, hur gynnsam effekt den hade på elevernas
studieutveckling och hur den skulle kunna vara organiserad för att fungera optimalt eller åtminstone bättre. För
att kunna dra några slutsatser därav ansåg jag det nödvändigt att få ta del av både elevers och pedagogers syn på
verksamheten så som den bedrivs idag. Därför grundar sig denna rapport främst på djupintervjuer av lärare och
enkäter som eleverna fått fylla i. För att få en så heltäckande bild av situationen som möjligt fanns det efter
enkätfrågorna en uppmaning till eleverna att fylla i förslag på förändringar/förbättringar av det nuvarande
systemet. På så vis kunde för- och nackdelar som inte framgick av själva frågorna komma fram. Samtliga fyra
skolors verksamheter observerades också under ett läxläsningspass men dessa observationer får mer anses utgöra
en komletterande del av metoden. Djupintervjuresultaten presenteras tematiskt och med en sammanfattning efter
varje fråga för överskådlig jämförelse skolorna emellan och enkätsvaren presenteras i tabellform med en
tilläggslista över elevernas övriga synpunkter. Av det som framkom kunde man dra slutsatsen att verksamheten
var uppskattad men att vissa förändringar av dess utformande skulle gynna dess effekter och resultat. För att
läxläsning i skolan ska få bättre genomslagskraft krävs det en satsning, såväl ekonomisk som praktisk. För bättre
resultat behöver verksamheten bli mer organiserad och förankrad hos all personal på skolor som bedriver/tänker
bedriva den.
i
iiiii
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Winqvist, Karin
Keywords
Läxläsning (LL)
LL-verksamhet
LL-pass
Language
sv