Show simple item record

dc.contributor.authorThörn, Sofiasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29887
dc.description.abstractSyftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att öka förståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av sina nuvarande kunskaper i vardagen. De grundläggande frågorna för undersökningen var: Hur ser elevernas uppfattning ut av inlärning av spanska jämfört med engelska? Finns det skillnader i inlärningen av de båda språken och hur kan i så fall skillnaderna ta sig uttryck? I det här arbetet användes en kvalitativ intervju som metod. Fjorton elever från två gymnasieskolor intervjuades, sju från varje skola. Samtliga informanter läser både engelska och spanska. Intervjuerna gjordes individuellt med varje elev och materialet spelades in. I resultatet har framkommit tydliga skillnader mellan spanska och engelska angående elevernas syn på språkinlärningen. De största skillnaderna låg i elevernas motivation att studera språken. Samtliga elever såg engelskan som ett viktigt språk som är ett måste att behärska i dagens globaliserade samhällen. Motivationen i spanskan var inte alls självklar och anledningen till att eleverna studerade språket varierade med allt från språkintresse till att skaffa sig meritpoäng till betyget. En viktig orsak till varför spanskan inte är lika motiverande att lära sig är att det saknas tillfällen att öva och praktisera språket i vardagen, vilket i engelskans fall inte är ett problem då språket påträffas ständigt på elevernas fritid. Arbetets betydelse för läraryrket är stor och då i första hand när det gäller språkundervisning och språkinlärning. Ett av målen med undersökningen är att få större inblick i elevers syn på språkinlärningen vilket kan vara direkt användbart för verksamma språklärare. Det ger också viss insikt i elevernas olika sätt att se på hur de bäst lär sig.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectspråkinlärningsv
dc.subjectengelskasv
dc.subjectspanskasv
dc.subjectmotivation,sv
dc.titleSpråkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanskasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record