Show simple item record

dc.contributor.authorIvarsson, Stinasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29880
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med vår uppsats är att ta reda på vad några yrkesverksamma lärare samt en matematikdidaktiker anser att ämnesintegrering med matematik är och hur deras erfarenheter därav ser ut. Vi har strävat efter att besvara tre huvudfrågor; ”Vad menar ett antal yrkesverksamma lärare att ämnesintegrering med matematik är?”, ”Vilka erfarenheter har ett antal yrkesverksamma lärare av ämnesintegrering med matematik?” och ”Vilken syn på ämnesintegrering utifrån ett matematikperspektiv har en matematikdidaktiker vid Göteborgs Universitet?”. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer med sex yrkesverksamma lärare och en matematikdidaktiker. Vi har även studerat relevant litteratur. Vårt huvudresultat är att alla intervjuade lärare har någon form av erfarenhet av ämnesintegrering, men i många fall verkar denna integrering konstrueras i efterhand. Det här tror vi har betydelse för läraryrket genom att vi med våra resultat belyser att det måste finnas syfte och mål med ämnesintegreringen. Detta syfte ska vara tydligt kopplat till det centrala innehållet i kursplanerna.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectämnesintegreringsv
dc.subjecttemaarbete.sv
dc.titleÄmnesintegrering utifrån ett matematikperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record