Show simple item record

dc.contributor.authorArkko, Mariasv
dc.contributor.authorVallström, Fridasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29864
dc.description.abstractSyfte: Vi har undersökt hur pedagoger säger sig tänka kring sitt arbete med barn/elever med socioemotionella svårigheter. Hur ser pedagogerna på dessa barn samt på sin egen roll och vad finns det för strategier för att underlätta för barn med socioemotionella svårigheter? Teori: Vi har valt att dela upp teorin i en litteraturgenomgång och en teoretisk ram. Litteraturgenomgången består av tidigare forskning och den teoretiska ramen använder vi oss av vid granskandet av vårt resultat. Metod: En kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer användes. Sex pedagoger intervjuades, tre förskollärare och tre lärare från skolans yngre åldrar, för att ta del av deras tankar och strategier. Resultat: Efter bearbetat intervjumaterial framkom det att pedagoger bör arbeta efter situation, individ och grupp samt få till en god samverkan mellan förskola/skola och hem för att få en hållbar skolsituation. Betydelse för läraryrket: Som pedagog är en av de viktigaste uppgifterna att kunna möta varje barn/elev utifrån dess behov och förutsättningar. Att ha kunskap om och förståelse för barnets svårigheter är viktigt att ha som grund för att kunna bemöta barnet med genomtänkta pedagogiska strategier.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSocioemotionella svårighetersv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectsociokultursv
dc.titleAtt möta socioemotionella svårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record