dc.contributor.author | Arkko, Maria | sv |
dc.contributor.author | Vallström, Frida | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29864 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Vi har undersökt hur pedagoger säger sig tänka kring sitt arbete med barn/elever med
socioemotionella svårigheter. Hur ser pedagogerna på dessa barn samt på sin egen roll och
vad finns det för strategier för att underlätta för barn med socioemotionella svårigheter?
Teori:
Vi har valt att dela upp teorin i en litteraturgenomgång och en teoretisk ram.
Litteraturgenomgången består av tidigare forskning och den teoretiska ramen använder vi oss
av vid granskandet av vårt resultat.
Metod:
En kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer användes. Sex pedagoger intervjuades,
tre förskollärare och tre lärare från skolans yngre åldrar, för att ta del av deras tankar och
strategier.
Resultat:
Efter bearbetat intervjumaterial framkom det att pedagoger bör arbeta efter situation, individ
och grupp samt få till en god samverkan mellan förskola/skola och hem för att få en hållbar
skolsituation.
Betydelse för läraryrket:
Som pedagog är en av de viktigaste uppgifterna att kunna möta varje barn/elev utifrån dess
behov och förutsättningar. Att ha kunskap om och förståelse för barnets svårigheter är viktigt
att ha som grund för att kunna bemöta barnet med genomtänkta pedagogiska strategier. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Socioemotionella svårigheter | sv |
dc.subject | samspel | sv |
dc.subject | sociokultur | sv |
dc.title | Att möta socioemotionella svårigheter | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |