Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Catrinsv
dc.contributor.authorAndersson, Emeliesv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:03Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:03Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29832
dc.description.abstractSyfte I och med att globaliseringen ökar i världen och allt fler människor väljer att bosätta sig utomlands, ställs det andra krav än tidigare på dagens utbildning. Eleverna ska skapa sig förståelse för nya kulturer och människor för att kunna medverka i samhället. Vårt syfte med denna studie har varit att ta reda på hur de svenska eleverna integreras i det spanska samhället genom en svensk utlandsskola. Vi har även undersökt hur skolan arbetar med den spanska kulturen som en del i integrationsprocessen. Metod I vår studie har vi genomfört fem intervjuer med verksamma pedagoger. Vi har även genomfört observationer. Studien är kvalitativ där intervjuerna och observationerna ligger som grund för förståelsen av vårt resultat. Vi har bearbetat och analyserat intervjuerna efter transkription för att kunna bilda studiens resultat. Material Vi har använt oss av litteratur som har med kultur, språk, kommunikation, integration och socialt samspel att göra. Vi har använt oss av artiklar från Internet men även av material från skolans personal som vi blivit tilldelade. Innehållet i den insamlade datan har vi relaterat till Lgr 11. Resultat I vår studie framgår det att integration är ett viktigt och stort arbete på skolan. Integration innebär att eleverna ska ha förståelse och respekt för andra kulturer och samhällen. Integration behövs för att skapa förståelse mellan kulturer och nya möten. Ett gemensamt mål krävs på skolan för att integration ska vara möjligt. Betydelse för läraryrket Denna studie har stor betydelse för läraryrket då integration skapar förståelse i klassrummet, mellan olika kulturer, i samhället och i resten av världen, dvs. globalt sett. Skolans ansvar är att bidra till att eleverna ska bli demokratiska medborgare. Eleverna ska också lära sig att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Genom att arbeta med integration stärks elevernas framtida sociala och samhälleliga liv.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIntegrationsv
dc.subjectkultursv
dc.subjectkulturmötensv
dc.subjectspråksv
dc.subjectkommunikasv
dc.titleIntegration i en svensk utlandsskola – Finns den? En kvalitativ studie med observationer och intervjuer.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record