Show simple item record

dc.contributor.authorWikström, Sarasv
dc.contributor.authorLundgren, Camillasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:02Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:02Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29827
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka vad en likvärdig utbildning innebär, hur pedagogers attityder och känslor inför uppdraget om en likvärdig skola ser ut samt hur de arbetar för att uppfylla detta mål i den nya läroplanen Lgr11. Vi menar att vår studie belyser ett aktuellt och debatterat ämne såväl i forskning som i massmedia, vilket visar på en relevans inom utbildningsvetenskapen. Undersökningen genomfördes genom litteraturstudier, samtalsintervjuer med yrkesverksamma pedagoger i träningsskola och grundskola samt en fokusgruppsdiskussion med lärarstudenter vid Göteborgs Universitet. I studien har vi kommit fram till att läraruppdraget om en likvärdig utbildning för alla är omfattande och komplext. Våra respondenter uppger att det är ett svåruppnåeligt mål. Därav kan vi dra slutsatsen att likvärdigheten inte råder i den svenska skolan idag som den borde. I våra tre respondentgrupper har vi kunnat utläsa två tydliga grupperingar, där den ena som består av lärarstudenter anser att målet om en likvärdig skola mer är en utopi än vad den andra som består av yrkesverksamma pedagoger gör. Vi hoppas att denna studie ska väcka tankar och funderingar hos eventuella läsare.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDen likvärdiga skolan - utopi eller verklighet?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record