Din kollega på nätet - pedagogisk resurs eller nödlösning? En kvalitativ studie av lektioner på sajten Lektion.se
Abstract
Sammanfattning
Lektion.se är ett välkänt och välanvänt forum där användare kan dela med sig av lektionsunderlag. Det har möjligheten
att vara en plattform för pedagogiska möten. Syftet med denna uppsats är att undersöka om underlagen på Lektion.se
kan vara en pedagogisk resurs och om sajtens struktur främjar en målstyrd undervisning.
De frågeställningar som besvaras är: Kan underlaget på sajten Lektion.se användas för att utveckla elevers
läsförståelse? Uppfyller underlaget på sajten Lektion.se läroplanens mål om läsförståelse?
En kvalitativ analys av sex lektionsunderlag från sajtens populäraste publikationer visar att detta källmaterial kan
användas för att utveckla elevers läsförståelse. Men underlagen har varierande språklig kvalitet och den pedagogiska
tanken redovisas inte. En analys av dessa lektionsunderlag visar också att de inte uttryckligen behandlar läroplanens mål
om läsförståelse men att de till viss del ändå uppfyller dem.
Lärare måste i sin yrkesutövning kunna motivera sin undervisning utifrån skollag och styrdokument och vidare
vetenskaplig forskning. Därför måste varje pedagog som användare av Lektion.se kritiskt granska varje enskilt
lektionsunderlag för att kunna försvara användandet av detta underlag som en resurs i läsundervisning.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Jakobsson, Veronika
Keywords
Digitala lärresurser
Läsförståelse
Grundskolans
Language
sv