Laborativa inslag - varför inte? - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt och arbete med laborationer i sin matematikundervisning
Abstract
Undervisning med laborativa arbetsätt utgör en liten men positiv del av undervisningen. Bristen på laborativa
arbetsformer har därför gjort oss intresserade och syftet med studien är att studera denna fråga.
Frågor:
Hur tolkar lärarna styrdokumenten med avseende på laborativa inslag i matematik?
Hur förhåller sig lärarna till laborativa inslag i matematik?
Hur beskriver lärarna sina laborativa inslag i matematikundervisning?
Det är en kvalitativ studie och underlaget består av ostrukturerade intervjuer med fyra lärare om deras syn på
laborativ undervisning i matematik i år 1-6. Vi valde att använda oss av ostrukturerade frågor för att dels kunna
förstå informanterna på ett djupare sätt och dels för att kunna besvara våra frågor. Annat material är teorier och
litteratur som bygger på elevers lärande under laborativa inslag.
Resultaten av studien visar att lärarna tolkar styrdokumentens ramar fritt och agerar på olika sätt. Lärarnas
förhållningssätt är positivt till arbetssättet, och att laborationerna stödjer elever i matematikförståelsen.
Beträffande deras arbetsätt, visar resultaten skillnader mellan lärarna. Två av lärarna använder sig av läroboken i
sin undervisning, medan de andra två är självständiga i sitt arbete med laborativa inslag.
Vi anser att laborativa inslag i matematiken är av stor betydelse för läraryrket. Det laborativa arbetssättet ger
möjlighet till delaktighet och inkludering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Golam-Hussein, Sara
Nastovska, Renata
Keywords
Laborativ matematik
laborativa arbetsätt
laborat
Language
sv