Elevperspektiv på formellt ledarskap
Abstract
Eleverna som deltar i studien studerar samtliga på en idrottsinriktad gymnasieutbildning. De har stor erfarenhet
av att vara deltagare i såväl skolan som inom fotbollen. Metoden som kommer användas inom studien är en
kvalitativ intervjustudie. Genom att använda intervju som metod för arbetet och inte enkäter, ökar elevernas
möjlighet att påverka studien med vad dem tycker om ämnet.
Enligt eleverna finns det definierade önskemål om hur formella ledare bör agera inom respektive yrkesroll. En
lärare skall vara demokratisk i sin ledarstil samt använda sig av en auktoritativ fostransstil. Den inlärningsteori
som elever föredrar inom skolan är den kognitiva inlärningsteorin. En tränare skall vara mer auktoritär i sitt
ledarskap, vilket är mer kulturellt accepterat. Ingen av ledarna bör använda sig av ett låt-gå ledarskap eller
fostransstilarna eftergiven och/eller oinvolverad.
Resultatet av studien har möjlighet att påverka lärares yrkesroll genom en större förståelse för hur elever vill bli
bemötta av sina lärare samt vilken typ av undervisningsform som de föredrar. Studien kan fungera som ett
diskussionsunderlag över hur man ska kunna effektivera undervisningen samt skolan som arbetsplats för både
pedagoger och elever.
Degree
Student essay