Show simple item record

dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29803
dc.description.abstractSYFTE Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare ser kan påverka män i deras yrkesval och vilka orsaker som gör att förskolläraryrket är kvinnodominerat. Målet med undersökningen är även att utröna hur samhälleliga diskurser kring genus bidrar till att forma den manliga förskollärarrollen. METOD Den teoretiska förankringen i arbetet ligger i teorier kring hur genus och maskulinitet formas utifrån normer och förväntningar. I arbetet används också stöd från tidigare forskning och statliga utredningar för att visa på uppfattningar kring behovet av manliga förskollärare och hur den manliga förskollärarrollen utformas. I arbetet har en kvalitativ undersökningsmetod använts där materialet för analys har varit intervjusvar från respondentintervjuer med sex förskollärare använts. RESULTAT I resultatet av undersökningen framgår att fokuset på könstillhörigheten hos förskollärare är mer framträdande vid talet om manliga förskollärare än kvinnliga förskollärare. Detta kan medföra att den manliga förskollärarrollen innehar dubbla uppdrag. Dels att fungera som förskollärare med allt vad det innebär men även att fungera som representant för manlighet och maskulinitet på förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectmaskulinitetersv
dc.subjectgenussv
dc.subjectmänsv
dc.subjectnormersv
dc.titleVarför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record