Faktion i skolan. Faction in School
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka faktion och erbjuda en djupare förståelse för denna litterära genre. I
dagens mediebrus översköljs vi ständigt av information som många gånger har sin hemvist i en gråzon mellan
sanning och osanning, fakta och fiktion. Det är kanske inte så uppseendeväckande att en litterär genre som består
av just fakta och fiktion upplever ett stort uppsving i dessa dagar. Läsande ungdomar intresserar sig mer och mer
för genren. Vad ställer detta för krav på litteraturundervisningen i skolan? Hör faktion ens hemma i skolan och i
så fall ställs annorlunda krav på pedagogen i fråga om lektionsupplägg och planering? Vari består
attraktionskraften hos faktionen? Detta är några av frågorna som uppsatsen vill reda ut.
Uppsatsen bygger på receptionsteoretiska metoder och en hermeneutisk närläsning av vald
faktionlitteratur. Uppsatsens fundament består till stora delar av tidigare forskning om faktionen, studier om
läsning i allmänhet och nutida samt historiska böcker tillhörandes faktionen.
Mycket av genrens popularitet kan förklaras med orden närvaro, nyfikenhet, spänning men framförallt vill
ungdomar läsa litteratur som är ”sann”, något de kan lära sig något av. Flertalet av de tillfrågade ungdomarna
finner rent av ingen anledning att läsa om boken inte har verklighetsanknytning eller sanningsanspråk. Enligt
uppsatsförfattaren går det även att finna förklaringar till genrens popularitet inom den sagoberättande traditionen.
Denna vilja att ta till sig det sanna och verkliga visar sig även vara en fara. För även om det är positivt att
ungdomar idag generellt visar intresse för någon form av litteratur godtar de alltför lättvindigt
sanningsanspråken. Detta ställer därför nyanserade krav på litteraturundervisningen. Eleverna måste utmanas i
sin övertygelse om sanningshalten i faktiontexten. Pedagogen måste skapa ett klassrumsklimat som välkomnar
en öppen diskurs, där elevernas öppna frågor får utrymme. Men det är läraren som med raffinerade metoder skall
styra diskussionen enligt önskemål som bl.a. möjliggör att nämnda sanningshalt ifrågasätts.
N
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
faktion
litterärt lärande
motivation
meningsful
Language
sv