Show simple item record

dc.contributor.authorSkagerstam, Lisasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:57Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:57Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29772
dc.description.abstractSammanfattning: Detta är en examensuppsats inom lärarprogrammet med inriktning mot de tidigare åldrarna som syftar till att undersöka de estetiska läroprocessernas betydelse för elevers lärande. Genom en ren litteraturstudie har frågeställningarna hur kan estetiska läroprocesser användas pedagogiskt för att stödja utomestetiska läroprocesser och vilket slags egenvärde har estetiken för oss människor undersökts. Dagens skola ska enligt skollag och läroplaner vara en skola för alla, där varje enskild elev ska erbjudas undervisning på just den nivå, och på just det sätt som är mest konstruktivt för just den eleven. Det är en stor och ganska svår uppgift som dagens lärare står inför. Det finns en rad olika forskare och teoretiker vars teorier kring lärande visar på att alla människor lär sig och förstår sin omvärld på olika sätt. Därför är det oerhört viktigt att man inom undervisningen i skolan tar hänsyn till detta och försöker utforma undervisningen på många varierande sätt så att alla olika lärstilar kan komma till sin rätt. Ett sätt att göra detta är att arbeta med estetiska läroprocesser. Att arbeta med estetik som metod har i en rad olika undersökningar visat sig ge goda resultat även för utomestetiska ämnen. Men estetiken har även ett egenvärde eftersom det är en del i olika slags verktyg vi människor naturligt använder oss av för att uppleva, utforska, beskriva och skapa förståelse kring vår omvärld och verklighet. En del av de olika slags verktyg vi använder, därför måste estetiska läroprocesser betraktas som likvärdiga andra slags läroprocesser i sin betydelse för vårt lärande. Skolan måste använda sig av dem i undervisningen, inte för att ersätta utan för att komplettera, så att alla elever får en möjlighet att lära på ett så holistiskt sätt som möjligt. Om vi väljer att inte värdera dem likvärdigt väljer vi samtidigt att inte heller likvärdigt värdera olika elevers rättighet att lära.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska läroprocessersv
dc.subjectskapande verksamhetsv
dc.subjectlärasv
dc.titleEstetiska läroprocessers betydelse för elevers lärande i skolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record