Show simple item record

dc.contributor.authorLindqvist, Anderssv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:56Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29763
dc.description.abstractStudiens övergripande syfte är att bidra med kunskaper om hur pedagoger i två grundskolor, i två europeiska länder ser på och uppfattar företeelsen läxor. Studien försöker besvara frågorna hur pedagogerna värderar läxa, vilka likheter respektive skillnader som finns samt vilka grunder pedagogerna anger för sina ställningstaganden. Grundskolorna ligger i Sverige respektive i Tyskland och mitt val av länder beror på de utbildningsreformer som de bägge skolsystemen just genomgår. Dessa reformer har samma bakgrund i internationella mätningar. Det är en komparativ studie som framförallt bygger på hermeneutiken och dess inriktning på tolkning av individers upplevda verklighet. Metoden som används är kvalitativ i form av samtalsintervjuer. Studien baseras på ett icke slumpmässigt, subjektivt urval. I den svenska grundskolan deltog sexton pedagoger och i Tyskland åtta pedagoger. Studien har följt vetenskapsrådets råd och riktlinjer. Analysen kan beskrivas som abduktiv då teori (förförståelse) och empiri har växelspelat. Empirin redovisas under de teman som kunde uttolkas och varje tema innehåller en resultatdiskussion.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTysklandsv
dc.subjectSverigesv
dc.subjectkomparativsv
dc.subjectPisasv
dc.subjectutbildningsresv
dc.titleLäxa i Tyskland/Sverige - En komparativ studie om pedagogers syn på läxorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record