dc.contributor.author | Lindqvist, Anders | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:26:56Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:26:56Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29763 | |
dc.description.abstract | Studiens övergripande syfte är att bidra med kunskaper om hur pedagoger i två grundskolor, i
två europeiska länder ser på och uppfattar företeelsen läxor. Studien försöker besvara frågorna
hur pedagogerna värderar läxa, vilka likheter respektive skillnader som finns samt vilka
grunder pedagogerna anger för sina ställningstaganden. Grundskolorna ligger i Sverige
respektive i Tyskland och mitt val av länder beror på de utbildningsreformer som de bägge
skolsystemen just genomgår. Dessa reformer har samma bakgrund i internationella mätningar.
Det är en komparativ studie som framförallt bygger på hermeneutiken och dess inriktning på
tolkning av individers upplevda verklighet. Metoden som används är kvalitativ i form av
samtalsintervjuer. Studien baseras på ett icke slumpmässigt, subjektivt urval. I den svenska
grundskolan deltog sexton pedagoger och i Tyskland åtta pedagoger. Studien har följt
vetenskapsrådets råd och riktlinjer. Analysen kan beskrivas som abduktiv då teori
(förförståelse) och empiri har växelspelat. Empirin redovisas under de teman som kunde
uttolkas och varje tema innehåller en resultatdiskussion. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Tyskland | sv |
dc.subject | Sverige | sv |
dc.subject | komparativ | sv |
dc.subject | Pisa | sv |
dc.subject | utbildningsre | sv |
dc.title | Läxa i Tyskland/Sverige - En komparativ studie om pedagogers syn på läxor | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |