Astrid Lindgrens filmer som komplement till de läromedel som finns i ämnet livskunskap
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Astrid Lindgrens filmberättelser kan vara ett komplement till de
läromedel som används i ämnet som kommit att kallas livskunskap. Huvudfrågorna är varför just Astrid
Lindgrens filmer är användbara i detta ämne samt på vilket sätt vi som pedagoger kan använda oss av dem i vår
undervisning. Genom att undersöka livskunskapsämnets historia och de metoder och modeller som används i
skolan idag har jag funnit en väg in för filmerna. Metoden som använts är filmanalys i dialog med
litteraturstudier. Forskning kring livskunskap, barns tv-tittande och Lindgrens filmer har varit grunden för
arbetet. Materialet som använts är litteratur kring dessa ämnen samt Lindgrens filmer. Resultatet visar att
Lindgrens filmer är användbara i livskunskapsundervisningen som diskussionsunderlag och som komplement till
de läromedel som finns. Det är av stor betydelse för läraryrket att utgå ifrån de lärande i sin undervisning.
Genom att variera materialet som används kan fler elever fångas upp och bli delaktiga. Livskunskap som ämne
är i högsta grad aktuellt för verksamma pedagoger i skolan då värdegrunden inleder den nya läroplanen. Det
huvudsakliga som Lindgrens filmer kan tillföra livskunskapsundervisningen är att de utgör gemensamma
referenser. Genom att visa en filmsekvens och utgå ifrån den i diskussioner har elever fått en chans att få samma
förförståelse. Det finns alltid saker att utveckla och den här uppsatsen ger ett förslag på hur man kan föra in
Lindgrenfilmerna i livskunskapsundervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
Livskunskap
Astrid Lindgren
tv
värdegrund,
Language
sv