Riskhantering ur ett försäkringsperspektiv - En djupgående kvalitativ studie i ett icke-finansiellt tjänsteföretag -
Abstract
Bakgrund: Företag utsätts dagligen för olika former av risk och osäkerhet. Efter
2008 års finanskris där många företag hamnade i finansiellt
trångmål, då det var oförberedda på finansbubblans konsekvenser
blev riskhanteringen inom tjänsteföretag mer uppmärksammat. Hur
identifierar och hanterar egentligen tjänsteföretag operativ risk och
till vilken grad använder dem sig av försäkringar? Och hur förhåller
sig den praktiska riskhanteringen i relation till akademisk teori?
Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa en djupare förståelse i hur
tjänsteföretag identifierar och hanterar operativ risk med hjälp av
olika försäkringar och sedan jämföra med teori gällande
riskhantering.
Metod: En kvalitativ fallstudie som bygger på intervjuer riktade mot ett
specifikt företag för att djupare kunna studera
riskhanteringsprocessen och deras hantering i form av försäkringar.
Vi har även valt att komplettera med information från företagets
årsredovisningar.
Resultat: Resultatet av vår undersökning styrker den teoretiska kopplingen till
praktiken. När det kommer till begrepp som risk, riskhantering och
riskhanteringsprocess anser vi att det finns ett starkt samband
mellan teorins tolkning av dessa och den praktiska tolkning samt
tillämpning. Utöver detta har vi fokuserat på försäkringar som
riskhanterings verktyg och utifrån uppsatsens teori empiriska analys
kan vi dra slutsatsen att försäkringar är det som mest frekvent
används för att hantera operativa risker i tjänsteföretag. Samt att
syftet med försäkringar är skapa ett värde hos företaget så bör nyttan
överstiga försäkringens kostnad.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-07-02Author
Strömberg, Mikael
Gunnarsson, Robin
Keywords
Riskhantering, försäkringar, icke-finansiella tjänsteföretag och risk
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
10/11:50
Language
swe