Dieselstölder i transportbranschen - Risken, dess fördelning och hantering
Abstract
Det finns en mängd olika hot gentemot transportbranschen. Mycket spelar in på hur väl en transport kan genomföras. Både väderfenomen och människor bidrar till svårigheter för åkerinäringen. Naturkatastrofer kan stjälpa en transport samtidigt som vissa människor antingen försöker smuggla in produkter i transportkedjan eller stjäla produkter från samma kedja.
Denna uppsats syftar till att undersöka dieselstölder och dess effekt på en transportkedja. Fram tills nu har omfattningen varit delvis ganska oklar. Dieselstöldernas omfattning kartläggs därför nu geografiskt och kategoriseras. De i transportkedjan ingående aktörerna redogör samtidigt för hur risk för och hantering av dieselstölder upplevs, samt hur hanteringen bör fördelas.
Undersökningen angående omfattning visar att cirka 7,1 miljoner liter diesel stals 2011. Utav denna summa utgör knappt 4,6 miljoner liter det synliga problemet och mörkertalet uppskattas till 2,5 miljoner liter. Cirka 40 % av denna mängd drabbade åkerier runt om i Sverige. Särskilt drabbat är Skåne län men även Västra Götaland är bland de hårdast drabbade.
Ett flertal aktörer i transportkedjan har intervjuats angående risk för och hantering av dieselstölder. Ur dessa intervjuer har framkommit att det är åkeriernas problem. Åkerierna är de enda aktörerna som blir direkt drabbade av en dieselstöld och risken ligger därför nästan helt på denna part.
Hanteringen ser kedjan däremot lite annorlunda på. Trots att problemet är åkeriernas anser de flesta aktörer att problemet bör åtgärdas och att hanteringen kan fördelas på fler parter. Vad som skall göras, vem som skall göra vad samt vem som skall finansiera en eventuell åtgärd är i dagsläget oklart. Förslag på hanteringsåtgärder som har framkommit är:
- Informationsutbyte
- Åkarnas rutiner
- Fysiska åtgärder
- Skalskydd & uppställningsplatser
Åsikterna gör lite isär mellan aktörerna hur arbetet mot dieselstölder skall se ut i stort. Däremot anser de flesta att det är med information och rutiner som arbetet måste börja.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-07-02Author
Holtsung, Harald
Johannesson, Jacob
Series/Report no.
Logistik
11.12.12
Language
swe