Prissättning av fjärrvärme - Är en avspegling av ett fjärrvärmebolags kostnader i priset rimlig och önskvärd?
Abstract
Fjärrvärme utgår från en väldigt enkel idé; att förse ett område med uppvärmning genom en
gemensam pannanläggning där vatten värms upp och distribueras till anslutna kunder. I
Sverige står fjärrvärmen för över hälften av all uppvärmning.
Det pris och den prismodell fjärrvärmebolagen använder för att ta betalt för fjärrvärmen är av
stor betydelse för både kunder och fjärrvärmebolagen. Priset och prismodellen påverkar
givetvis fjärrvärmens attraktionskraft gentemot konkurrerande uppvärmningsalternativ, men
ger också fjärrvärmebolagen en möjlighet att styra hur dess intäktsströmmar ser ut. Därutöver
skickar prismodellen även signaler till kunderna som kan påverka dess beteende.
Tidigare studier har indikerat att fjärrvärmebolagens priser inte tycks spegla de underliggande
kostnaderna för produktion och distribution av fjärrvärmen i särskilt hög grad. Detta har
vidare ansetts innebära primärt två problem. För det första innebär det en ökad risk för
fjärrvärmebolagen då intäkterna inte alltid står i relation till kostnaderna. För det andra
innebär det att kunderna kan göra suboptimerande val då de inte vet, eller påverkas, av den
verkliga kostnaden för dessa val. Ett sådant system blir ofördelaktigt ur ett
samhällsekonomiskt perspektiv.
Denna rapport syftar till att öka förståelsen för fjärrvärmeprisets utförande idag. Särskilt fokus
riktas mot företagens spegling av kostnader i priset då det i enlighet med texten ovan
framhävts som en svaghet hos dagens prismodeller. Arbetet har skett genom studera teori
relaterad till området, tidigare studier kring fjärrvärme, en intervjustudie där tre stycken
fjärrvärmebolag ingått, samt genom insamling av sekundärdata gällande intäkter och
kostnader för Sveriges fjärrvärmebolag. Resultatet från dessa har sedan analyserats utifrån fyra
stycken formulerade forskningsfrågor.
Rapporten visar att en jämförelse mellan ett fjärrvärmebolags kostnader och dess prismodell
inte är trivial. Hur väl en överensstämmelse som kan identifieras beror såväl på vilket
tidsperspektiv man avser som på aktuella priser för bränsle, el och elcertifikat. Bland de
intervjuade bolagen har det generellt visat sig att de fasta intäkterna, på årsbasis, inte speglar
de fasta kostnaderna man har. Detta har även visat sig gälla för det genomsnittliga
fjärrvärmebolaget i Sverige, dock under en rad antaganden vilka finns beskrivna i rapporten.
Rapporten visar vidare att de intervjuade bolagen är väl medvetna om den situation som råder
och samtliga intervjuade företag har nyligen ändrat sin prismodell eller har planer på att ändra
den inom kommande år. De förändringar som genomförts, eller kommer att genomföras,
tycks också delvis ha stöd i den teori som finns på området. Detta gäller till exempel
debitering efter uppmätt effekt och säsongsdifferentiering av priset.
Som förklaring till varför prismodellerna ser ut som de gör har flera faktorer identifierats.
Bland annat kan de ha påverkats och begränsats av: tekniska möjligheter, kunders invanda
och förväntade prisnivåer, det faktum att komplexa prismodeller är svåra för kunderna att
förstå, att många kunder efterfrågar en stor andel rörligt pris, samt att det finns påtryckningar
från samhället att det skall löna sig att energieffektivisera och spara. Implikationen av detta
kan innebära en ökad riskexponering för fjärrvärmebolagen samtidigt som det inte skickar rätt
signaler till kunderna, vilket kan leda till ett sämre systemutnyttjande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-06-29Author
Byseke, David
Högberg, Jonas
Series/Report no.
Inddustriell och finansiell ekonomi
11/12:9
Language
swe