Show simple item record

dc.contributor.authorPer, Emion
dc.date.accessioned2012-06-19T09:47:56Z
dc.date.available2012-06-19T09:47:56Z
dc.date.issued2012-06-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29392
dc.description.abstractDet faktum att många elever och före detta elever inte anser sig kunna interagera på målspråket gjorde att vi frågade oss om interaktion med en chatbot (ett dataprogram som simulerar mänsklig skriftlig och muntlig kommunikation) kan upplevas som meningsfull och autentisk av elever som studerar spanska, steg fyra och steg fem, i svensk gymnasieutbildning. Mål med uppsatsen: 1. att få svar från ett 50-tal elever på steg 4 och 5 i svensk gymnasieskola om de anser att interaktionen med chatboten upplevs som autentisk (som att interagera med en människa) 2. samt få svar på om den ansågs vara mer autentisk än övrig interaktion i klassrummet 3. samt få svar på om den var motiverande 4. samt få svar på om det vore ett bra alternativ till annan interaktion som erbjuds i klassrummet Metod: Individuell interaktion mellan elever och chatboten Diego genomfördes, och den skriftliga dialogen sparades. Eleverna svarade i samband med uppgiften på en enkät. Huvudsakliga resultat: 85% av eleverna ansåg att chatbotten är ett bra alternativ till övreig interaktion. 81% ansåg att det var motiverande. 41% ansåg att det var som att kommunicera med en människa. En lika stor procentdel, 41% ansåg att det var mer autentiskt att kommunicera med denna chatbot än den interaktion som genomförs mellan människor i klassrummet.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i spanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2011-170sv
dc.subjectinteraktionsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectmoderna språksv
dc.subjectautenticitetsv
dc.subjectspanskasv
dc.titleLa interacción auténtica de español en el aula y la posible aportación de un chatbotsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record