dc.contributor.author | Dahlberg, Carin | |
dc.contributor.author | Anttila, Erika | |
dc.date.accessioned | 2006-04-12T07:04:43Z | |
dc.date.available | 2006-04-12T07:04:43Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/292 | |
dc.description.abstract | Abstract
Arbetets titel Erfarenheter och meningsfulla sammanhang – En studie om hur tio lärare ser på och använder sig av dessa begrepp
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet
Sidantal 36
Författare Erika Anttila och Carin Dahlberg
Handledare Elisabeth Hesslefors Arktoft
Examinator Bo Andersson
Tidpunkt Höstterminen 2005
Nyckelord Erfarenheter, meningsfulla sammanhang, svenskundervisning
Bakgrund Som blivande lärare har vi ett intresse av att skapa meningsfulla sammanhang för elevers lärande. Under utbildningens gång har vi lärt oss att man ska ta vara på elevers erfarenheter och använda dessa i svenskundervisningen. Då detta även står skrivet i Lpo 94 och är ett av våra uppdrag som lärare ligger det i vårt intresse att veta mer om erfarenheter och meningsfulla sammanhang. I arbetet kommer tio svensklärares syn på dessa begrepp att behandlas. Fem av dessa är verksamma i de lägre åldrarna och fem i de högre åldrarna.
Syfte Syftet med vårt examensarbete är att studera hur svensklärare i de lägre respektive högre åldrarna ser på begreppen erfarenheter och meningsfulla sammanhang. I arbetet har vi även tänkt undersöka på vilket sätt de intervjuade lärarna använder sig av elevernas erfarenheter i svenskundervisningen.
.
Metod och material Vi använder oss av en kvalitativ metod – en fenomenografisk ansats. För att samla in material har vi använt oss av intervjuer. Materialet består av tidigare forskning och litteratur om teoretiska uppfattningar angående ämnet.
Resultat Skillnaderna mellan lärarna i de lägre och högre åldrarna var inte så tydliga som vi först trott. Resultatet visar att alla lärare i undersökningen tänker på dessa begrepp och försöker ta in elevers erfarenheter i svenskundervisningen. De flesta av lärarna säger att de använder sig av elevernas erfarenheter och försöker skapa meningsfullhet i svenskundervisningen. I lärarnas svar kunde vi dock utläsa inre motsägelser som pekar på att intervjuerna i det avseendet kan ha begränsad validitet. Detta eftersom några av lärarna svarar på ett sådant sätt som strider mot det de tidigare sagt. | eng |
dc.format.extent | 632654 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | ht05 2611-080 | eng |
dc.subject | meningsfulla sammanhang | eng |
dc.subject | svenskundervisning | eng |
dc.subject | erfarenheter | eng |
dc.title | Erfarenheter och meningsfulla sammanhang – En studie om hur tio lärare ser på och använder sig av dessa begrepp | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.uppsok | C | eng |
dc.type.svep | other | eng |