Show simple item record

dc.contributor.authorDahlberg, Carin
dc.contributor.authorAnttila, Erika
dc.date.accessioned2006-04-12T07:04:43Z
dc.date.available2006-04-12T07:04:43Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/292
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel Erfarenheter och meningsfulla sammanhang – En studie om hur tio lärare ser på och använder sig av dessa begrepp Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet Sidantal 36 Författare Erika Anttila och Carin Dahlberg Handledare Elisabeth Hesslefors Arktoft Examinator Bo Andersson Tidpunkt Höstterminen 2005 Nyckelord Erfarenheter, meningsfulla sammanhang, svenskundervisning Bakgrund Som blivande lärare har vi ett intresse av att skapa meningsfulla sammanhang för elevers lärande. Under utbildningens gång har vi lärt oss att man ska ta vara på elevers erfarenheter och använda dessa i svenskundervisningen. Då detta även står skrivet i Lpo 94 och är ett av våra uppdrag som lärare ligger det i vårt intresse att veta mer om erfarenheter och meningsfulla sammanhang. I arbetet kommer tio svensklärares syn på dessa begrepp att behandlas. Fem av dessa är verksamma i de lägre åldrarna och fem i de högre åldrarna. Syfte Syftet med vårt examensarbete är att studera hur svensklärare i de lägre respektive högre åldrarna ser på begreppen erfarenheter och meningsfulla sammanhang. I arbetet har vi även tänkt undersöka på vilket sätt de intervjuade lärarna använder sig av elevernas erfarenheter i svenskundervisningen. . Metod och material Vi använder oss av en kvalitativ metod – en fenomenografisk ansats. För att samla in material har vi använt oss av intervjuer. Materialet består av tidigare forskning och litteratur om teoretiska uppfattningar angående ämnet. Resultat Skillnaderna mellan lärarna i de lägre och högre åldrarna var inte så tydliga som vi först trott. Resultatet visar att alla lärare i undersökningen tänker på dessa begrepp och försöker ta in elevers erfarenheter i svenskundervisningen. De flesta av lärarna säger att de använder sig av elevernas erfarenheter och försöker skapa meningsfullhet i svenskundervisningen. I lärarnas svar kunde vi dock utläsa inre motsägelser som pekar på att intervjuerna i det avseendet kan ha begränsad validitet. Detta eftersom några av lärarna svarar på ett sådant sätt som strider mot det de tidigare sagt.eng
dc.format.extent632654 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-080eng
dc.subjectmeningsfulla sammanhangeng
dc.subjectsvenskundervisningeng
dc.subjecterfarenhetereng
dc.titleErfarenheter och meningsfulla sammanhang – En studie om hur tio lärare ser på och använder sig av dessa begreppeng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record