Show simple item record

dc.contributor.authorSköld, Malin
dc.date.accessioned2012-05-07T08:55:34Z
dc.date.available2012-05-07T08:55:34Z
dc.date.issued2012-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29202
dc.description.abstractMitt syfte med denna uppsats var att synliggöra de gode männen för ensamkommande flyktingbarn och ge en förståelse för vad uppdraget innebär. Jag ville ge en inblick i de gode männens situation och inställning till uppdraget. För att ta reda på detta ställde jag frågan: Vad innebär det att vara god man för ensamkommande barn med avseende på professionalitet och makt? Jag genomförde intervjuer med fem gode män för ensamkommande flyktingbarn. Intervjuerna analyserade jag sedan med hjälp av några teorier och begrepp som jag fann relevanta. Dessa var Habermas tankar om systemets kolonialisering av livsvärlden, Foucaults begrepp kunskap/makt och biomakt, Holms tankar kring professionalitet och Lukes indelning av makten i tre dimensioner. Jag kom fram till att de gode männen har ett komplext uppdrag som ställer höga krav på ett professionellt förhållningssätt och de gode männen i denna undersökning tyckte att det är viktigt att ha det. Ändå är det inte en självklarhet att alla gode männen får den utbildning och det stöd de tycker att de behöver för att utföra uppdraget på bästa sätt. Jag kunde också se att de gode männen var väl medvetna om den makt de har. Den använde de på olika sätt, både direkt och indirekt i arbetet med de ensam-kommande flyktingbarnen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectGod man, ensamkommande barn, flykting, asyl, professionalitet, maktsv
dc.titleGode män för ensamkommande flyktingbarn En kvalitativ undersökning med fokus på professionalitet och maktsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record